Päivystysavun työntekijöiden kokemuksia Omaolo-palvelusta - Kehittämissuunnitelma Päivystysavun tulevaisuuden digikanavalle
Raatikainen, Elisa (2021)
Raatikainen, Elisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehittämissuunnitelma DigiFinland Oy:lle Omaolo-palvelukanavan hyödyntämisestä Päivystysavussa. Kehittämissuunni-telma perustui Päivystysavun työntekijöiden kokemuksiin Omaolo-palvelusta ja opinnäytetyö pohjautuu Päivystysavun tulevaisuuden digikanavaan. Opinnäyte-työn tavoitteena oli tuottaa tietoa terveydenhuollon digitalisaatiosta sekä digitaa-listen-, ja sähköisten palveluiden hyödyntämisestä sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyön tuloksista esille nousi, kuinka monet vastaajista kokivat Omaolo-palvelun hyväksi ja toimivaksi palvelukanavaksi. Kuitenkin osa kyselyyn vastan-neista olivat kokeneet Omaolo-palvelun tämänhetkisesti haasteelliseksi ja vas-taajat voivoivat palveluun kehitettävää. Opinnäytetyön tuloksista esille nousivat vahvimmin Omaolo-palvelun kehittäminen ammattilais-, ja asiakaslähtöisesti se-kä kehitettävät asiat kouluttautumisen, lisäoirearvioiden, lisäkysymysten esittä-misen ja teknologisten ratkaisujen suhteen. Teknologisista ratkaisuista esille nousivat erityisesti chat-palvelu, video, sekä kuvan lähettämisen mahdollisuus. Opinnäytetyön kehittämissuunnitelma Päivystysavun tulevaisuuden digikanavas-ta rakentui teknologisten palveluiden ympärille.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan pitää Päivystysavun työntekijöiden toi-veita ja tarpeita teknologisia ratkaisuja kohtaan. Teknologisia ratkaisuja toivottiin lisättävän Päivystysavun tulevaisuuden digikanavaan. Opinnäytetyössä tuotettua tietoa voidaan hyödyntää terveydenhuollossa terveydenhuollon digitalisaatioon tutustumisen ja digitaalisten palveluiden kehittämisen osalta.
Opinnäytetyön tuloksista esille nousi, kuinka monet vastaajista kokivat Omaolo-palvelun hyväksi ja toimivaksi palvelukanavaksi. Kuitenkin osa kyselyyn vastan-neista olivat kokeneet Omaolo-palvelun tämänhetkisesti haasteelliseksi ja vas-taajat voivoivat palveluun kehitettävää. Opinnäytetyön tuloksista esille nousivat vahvimmin Omaolo-palvelun kehittäminen ammattilais-, ja asiakaslähtöisesti se-kä kehitettävät asiat kouluttautumisen, lisäoirearvioiden, lisäkysymysten esittä-misen ja teknologisten ratkaisujen suhteen. Teknologisista ratkaisuista esille nousivat erityisesti chat-palvelu, video, sekä kuvan lähettämisen mahdollisuus. Opinnäytetyön kehittämissuunnitelma Päivystysavun tulevaisuuden digikanavas-ta rakentui teknologisten palveluiden ympärille.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan pitää Päivystysavun työntekijöiden toi-veita ja tarpeita teknologisia ratkaisuja kohtaan. Teknologisia ratkaisuja toivottiin lisättävän Päivystysavun tulevaisuuden digikanavaan. Opinnäytetyössä tuotettua tietoa voidaan hyödyntää terveydenhuollossa terveydenhuollon digitalisaatioon tutustumisen ja digitaalisten palveluiden kehittämisen osalta.