Groove elää! Pedagogisia näkökulmia rytmisen elastisuuden ja svengin opettamiseen
Lehto, Sami (2021)
Lehto, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526018
Tiivistelmä
Hienorytmiikan muuntelu, fraseerauksen, svengin ja grooven hallinta ovat johdonmukaisen pulssin lisäksi ensiarvoisen tärkeitä taitoja ennen kaikkea rumpalille, mutta myös muille muusikoille, jotka työskentelevät rytmimusiikin eri tyylilajien parissa. Ilmiöiden kuvaileminen konkreettisin termein on kuitenkin hankalaa, jonka vuoksi opetusmetoditkin vaihtelevat runsaasti ja saattavat olla monilta osin hämärän peitossa. Tutkimuksen tavoitteena olikin kartoittaa ja tuoda näkyväksi erilaisia opetustapoja, joita rumpuopettajat ja osittain muidenkin instrumenttien opettajat käyttävät hienorytmiikan hallinnan, grooven ja svengin opetuksessa. Tutkimus rajattiin koskemaan ensisijaisesti korkeakoulu- ja ammattikorkeakoulutasolla tapahtuvaa opetusta.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin käyttämällä asiantuntijahaastatteluja sekä kirjallisuutta tiedonkeruumenetelminä ja analysoimalla niitä laadullisin analyysimenetelmin. Haastattelututkimuksen tuloksia tarkasteltiin suhteessa tietoperustan kirjallisuusmateriaaliin ja tehtiin johtopäätöksiä.
Tuloksina saatiin tuotua näkyväksi asiantuntijoiden erilaisia käyttökelpoisia tapoja opettaa timen hallintaa ja grooveen ja svengaavuuteen liittyvää hienorytmistä elastisuutta. Edelleen saatiin kartoitettua heidän ajatuksiaan aiheeseen liittyvistä teemoista, sekä selkeytettyä grooveen ja svengiin liittyviä harjoiteltavia asioita. Johtopäätöksinä tuloksista voidaan todeta, että asiantuntijat eri puolilla käyttävät hyvinkin moninaisia eri keinoja ja metodeja hienorytmisten ilmiöiden, timen ja svengaavuuden hahmottamiseen, harjoitteluun ja opettamiseen. Aineisto antaa myös mahdollisuuden kehittää opetusmenetelmiä ja oppimateriaalia joustavasti eri suuntiin kulloisenkin aiheen, tarkoitusperän ja oppilasaineksen mukaan räätälöitynä. The modification of microrhythms and mastery of phrasing, swing in addition to a consistent time are essential skills for the drummer, but also for other musicians who work with variety of different genres of groove-based music. However, it is difficult to describe these phenomena in concrete terms, which is why teaching methods also vary widely and may in many respects be ambiguous. The aim of the study was to map and highlight the different teaching methods used by drum teachers in teaching microrhythm, groove, swing, and rhythmic elasticity. In some cases teachers of other instruments were also interviewed. The research was limited to teaching in higher education.
The research was carried out by collecting data using qualitative methods, such as expert interviews and literature review. The data was then analyzed using qualitative methods. The results of the expert interviews were examined in relation to the literature, and finally, conclusions were drawn.
As a result, various useful ways of teaching control of microrhythms, groove, swing, and rhythmic elasticity were revealed by the experts. Their thoughts on related themes were further mapped out, as well as the things to practice related to previously mentioned skills. In conclusion, it can be stated that experts around the world use a wide variety of different approaches and methods for perceiving, practicing, and teaching subtle rhythmic phenomena, time and groove. The material also provides an opportunity to further develop teach- ing methods and learning materials flexibly in different directions, according to the current topic, purpose, and student material.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin käyttämällä asiantuntijahaastatteluja sekä kirjallisuutta tiedonkeruumenetelminä ja analysoimalla niitä laadullisin analyysimenetelmin. Haastattelututkimuksen tuloksia tarkasteltiin suhteessa tietoperustan kirjallisuusmateriaaliin ja tehtiin johtopäätöksiä.
Tuloksina saatiin tuotua näkyväksi asiantuntijoiden erilaisia käyttökelpoisia tapoja opettaa timen hallintaa ja grooveen ja svengaavuuteen liittyvää hienorytmistä elastisuutta. Edelleen saatiin kartoitettua heidän ajatuksiaan aiheeseen liittyvistä teemoista, sekä selkeytettyä grooveen ja svengiin liittyviä harjoiteltavia asioita. Johtopäätöksinä tuloksista voidaan todeta, että asiantuntijat eri puolilla käyttävät hyvinkin moninaisia eri keinoja ja metodeja hienorytmisten ilmiöiden, timen ja svengaavuuden hahmottamiseen, harjoitteluun ja opettamiseen. Aineisto antaa myös mahdollisuuden kehittää opetusmenetelmiä ja oppimateriaalia joustavasti eri suuntiin kulloisenkin aiheen, tarkoitusperän ja oppilasaineksen mukaan räätälöitynä.
The research was carried out by collecting data using qualitative methods, such as expert interviews and literature review. The data was then analyzed using qualitative methods. The results of the expert interviews were examined in relation to the literature, and finally, conclusions were drawn.
As a result, various useful ways of teaching control of microrhythms, groove, swing, and rhythmic elasticity were revealed by the experts. Their thoughts on related themes were further mapped out, as well as the things to practice related to previously mentioned skills. In conclusion, it can be stated that experts around the world use a wide variety of different approaches and methods for perceiving, practicing, and teaching subtle rhythmic phenomena, time and groove. The material also provides an opportunity to further develop teach- ing methods and learning materials flexibly in different directions, according to the current topic, purpose, and student material.