Kustannustehokas ja tuottoisa hakukonemarkkinointi
Kereselidze, Ilya (2021)
Kereselidze, Ilya
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia hakukonemarkkinoinnin mahdollisuuksia yrityksen kasvun tueksi. Päätavoitteena on ymmärtää hakukoneiden käyttäytymistä ja niiden monimutkaisia algoritmeja. Tietoja hyödyntämällä pystyy parantamaan oman yrityksen näkyvyyttä ja hyödyntämään sitä yrityksen kasvuun. Työ on kirjallisuustutkimus.
Hakukone on selkeästi nopeimmin kasvava digimarkkinoinnin kanava. Sen tuoma taktisen markkinoinnin etu on helposti mitattava ja tuottaa tyypillisesti moninkertaisia tuloksia yritykselle. Työssä käydään läpi maksullisen hakusanamainonnan lisäksi myös hakuko-neoptimointia ja konversio-optimointia. Näillä on suora yhteys yrityksen pitkän tähtäimen tulosten kasvuun. Google hallitsee selkeästi suurinta osaa markkinoista maailmalla. Työstä suurin osa koskee sen vuoksi Googlea ja sen hyödyntämistä yrityksen markkinointiin. Tämän työn avulla saa hyvän ymmärryksen, miten markkinoida maissa, joissa Googlella on suurin markkinaosuus hakukoneista.
Työn tuloksena selvisi, että pelkkä hakukonemarkkinoinnin tekeminen yrityksessä ei riitä, mikäli tavoitteena on paras mahdollinen kustannustehokkuus. Jatkuva kehitys mainon-nassa, hakukoneoptimoinnissa ja konversioissa tuottaa yritykselle kustannustehokkaim-mat tulokset. Pelkkä klikkausten maksimointi tuottaa yritykselle liikennettä, mutta jatkuva kehitys tuottaa kassaan rahaa.
Hakukone on selkeästi nopeimmin kasvava digimarkkinoinnin kanava. Sen tuoma taktisen markkinoinnin etu on helposti mitattava ja tuottaa tyypillisesti moninkertaisia tuloksia yritykselle. Työssä käydään läpi maksullisen hakusanamainonnan lisäksi myös hakuko-neoptimointia ja konversio-optimointia. Näillä on suora yhteys yrityksen pitkän tähtäimen tulosten kasvuun. Google hallitsee selkeästi suurinta osaa markkinoista maailmalla. Työstä suurin osa koskee sen vuoksi Googlea ja sen hyödyntämistä yrityksen markkinointiin. Tämän työn avulla saa hyvän ymmärryksen, miten markkinoida maissa, joissa Googlella on suurin markkinaosuus hakukoneista.
Työn tuloksena selvisi, että pelkkä hakukonemarkkinoinnin tekeminen yrityksessä ei riitä, mikäli tavoitteena on paras mahdollinen kustannustehokkuus. Jatkuva kehitys mainon-nassa, hakukoneoptimoinnissa ja konversioissa tuottaa yritykselle kustannustehokkaim-mat tulokset. Pelkkä klikkausten maksimointi tuottaa yritykselle liikennettä, mutta jatkuva kehitys tuottaa kassaan rahaa.