Aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa - työntekijän näkökulma: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Lehto, Aleksi; Kuusisto, Tuuli (2021)
Lehto, Aleksi
Kuusisto, Tuuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025073
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata alle kouluikäisten lasten aggressiivisuutta, miten aggressiivisuus ilmenee varhaiskasvatuksessa sekä kuinka lasta voidaan tukea. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa tiiviissä muodossa alle kouluikäisten lasten aggressiivisuudesta varhaiskasvatuksen henkilöstölle, lasten vanhemmille ja huoltajille sekä kaikille, jotka ovat aggressiivisten lasten kanssa tekemisissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen aineistoja haettiin seuraavista tietokannoista: Arto, Finna, Google Scholar, Helka, Medic sekä Melinda.
Tuloksista ilmeni, että aggressiivisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa eri muotona sekä erilaisissa tilanteissa. Tuloksista nousi esiin, kuinka aggressiivisuus lisää varhaiskasvattajien kuormittavuutta työssä. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, kuinka aggressiivisuuteen voidaan puuttua.
On tärkeää, että varhaiskasvatuksessa puututtaisiin ajoissa lapsen aggressiiviseen käyttäytymiseen. Nopea interventio auttaa ennalta ehkäisemään kasvattajien kuormittavuutta ja tukee lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehitystä. On myös ensiarvoisen tärkeää tukea lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. The purpose of this thesis was to describe the aggression of children under school age, how aggression manifests itself and how the child can be supported. The aim was to produce and bring together easily accessible information and tools on the aggressiveness of pre-school children in summary terms for people in the care sector, parents and carers of children, and anyone dealing with aggressive children.
A descriptive literature review was used as the research method. The literature search was carried out from Arto, Finna, Google Scholar, Helka, Medic, Melinda and manual searh database.
The results showed that aggression manifests itself in early childhood in a different form as well as in different situations. The results highlighted how aggression increases the workload of early childhood educators. The results also highlighted how aggression can be addressed.
It is important that early childhood education addresses the child’s aggressive behavior in a timely manner. Early intervention helps prevent the workload of breeders. It is also important to support children's emotional skills.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen aineistoja haettiin seuraavista tietokannoista: Arto, Finna, Google Scholar, Helka, Medic sekä Melinda.
Tuloksista ilmeni, että aggressiivisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa eri muotona sekä erilaisissa tilanteissa. Tuloksista nousi esiin, kuinka aggressiivisuus lisää varhaiskasvattajien kuormittavuutta työssä. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, kuinka aggressiivisuuteen voidaan puuttua.
On tärkeää, että varhaiskasvatuksessa puututtaisiin ajoissa lapsen aggressiiviseen käyttäytymiseen. Nopea interventio auttaa ennalta ehkäisemään kasvattajien kuormittavuutta ja tukee lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehitystä. On myös ensiarvoisen tärkeää tukea lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja.
A descriptive literature review was used as the research method. The literature search was carried out from Arto, Finna, Google Scholar, Helka, Medic, Melinda and manual searh database.
The results showed that aggression manifests itself in early childhood in a different form as well as in different situations. The results highlighted how aggression increases the workload of early childhood educators. The results also highlighted how aggression can be addressed.
It is important that early childhood education addresses the child’s aggressive behavior in a timely manner. Early intervention helps prevent the workload of breeders. It is also important to support children's emotional skills.