Tuottajat taiteen perusopetuksen esittävän taiteen oppilaitoksissa: malli Tanssistudio Jamille
Peltola-Kiviniemi, Juuli (2021)
Peltola-Kiviniemi, Juuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325685
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan tuottajien yleisyyttä sekä nykyisiä toimenkuvia ja työtehtäviä taiteen perusopetuksen esittävän taiteen taideoppilaitoksissa. Lukuvuoden aikana esittävän taiteen oppilaitoksissa on paljon tuotannollisia tehtäviä ja monia muita toiminnan osa-alueita, jotka kuuluvat tuottajan osaamisalaan. Kuitenkaan tuottaja ei ole vakiintunut osa taideoppilaitosten henkilökuntaa, eikä tuottajaa välttämättä edes nähdä tarpelliseksi oppilaitokselle.
Opinnäytetyössä tutkitaan sitä, kuinka yleisiä tuottajan toimenkuvat taideoppilaitoksissa ovat ja mitä syitä on tuottajien palkkaamiselle. Samalla hankitaan tietoa jo olemassa olevien tuottajien koulutustaustoista, heidän toimenkuvista ja hyvistä käytänteistä sekä yleisistä työtehtävistä. Työssä etsitään myös vastausta kysymykseen, kannattaisiko taideoppilaitoksissa lähtökohtaisesti olla tuottajan toimi ja mitä etuja se toisi. Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka menetelminä käytetään benchmarking-metodia, dokumenttianalyysiä ja haastatteluja. Taiteen perusopetuksessa on monia eri taiteenaloja mutta tutkimuksessa keskitytään pelkästään esittävän taiteen taideoppilaitoksiin.
Kerättyyn informaatioon peilaten työssä pohditaan, miten tuotannollista osaamista ja tuottajaa voisi hyödyntää työn tilaajan eli Tanssistudio Jamin toiminnassa, ottaen huomioon myös oppilastoimiston vaatimukset. Opinnäytetyöprosessissa saadun tiedon avulla sekä Tanssistudio Jamin omien näkemysten ja tarpeiden perusteella hahmotellaan Tanssistudio Jamille tuottajan työtä ja toimistotyötä yhdistävä toimenkuva. Konsepti on hypoteettinen mutta tulevaisuuden mahdollisuuksien ja tarpeiden mukaan sitä voidaan hyödyntää käytännössä sellaisenaan tai muokattuna.
Laajemmassa kuvassa opinnäytetyön avulla pyritään lisäämään taideoppilaitosten tietoisuutta tuottajista ja lisäarvosta, jonka tuottaja omalla työpanoksellaan voi oppilaitokselle tuoda. Jos oppilaitoksissa tunnistettaisiin tuottajien merkitys paremmin, olisi tuottajien työkenttää mahdollista laajentaa taideoppilaitoskentälle nykyistä enemmän. Tämän myötä taideoppilaitoksilla olisi parempia edellytyksiä kehittää niiden tuotannollista osaamista. Opinnäytetyöstä saadut tiedot ja tulokset ovat sovellettavissa myös muissa taideoppilaitoksissa.
Opinnäytetyössä tutkitaan sitä, kuinka yleisiä tuottajan toimenkuvat taideoppilaitoksissa ovat ja mitä syitä on tuottajien palkkaamiselle. Samalla hankitaan tietoa jo olemassa olevien tuottajien koulutustaustoista, heidän toimenkuvista ja hyvistä käytänteistä sekä yleisistä työtehtävistä. Työssä etsitään myös vastausta kysymykseen, kannattaisiko taideoppilaitoksissa lähtökohtaisesti olla tuottajan toimi ja mitä etuja se toisi. Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka menetelminä käytetään benchmarking-metodia, dokumenttianalyysiä ja haastatteluja. Taiteen perusopetuksessa on monia eri taiteenaloja mutta tutkimuksessa keskitytään pelkästään esittävän taiteen taideoppilaitoksiin.
Kerättyyn informaatioon peilaten työssä pohditaan, miten tuotannollista osaamista ja tuottajaa voisi hyödyntää työn tilaajan eli Tanssistudio Jamin toiminnassa, ottaen huomioon myös oppilastoimiston vaatimukset. Opinnäytetyöprosessissa saadun tiedon avulla sekä Tanssistudio Jamin omien näkemysten ja tarpeiden perusteella hahmotellaan Tanssistudio Jamille tuottajan työtä ja toimistotyötä yhdistävä toimenkuva. Konsepti on hypoteettinen mutta tulevaisuuden mahdollisuuksien ja tarpeiden mukaan sitä voidaan hyödyntää käytännössä sellaisenaan tai muokattuna.
Laajemmassa kuvassa opinnäytetyön avulla pyritään lisäämään taideoppilaitosten tietoisuutta tuottajista ja lisäarvosta, jonka tuottaja omalla työpanoksellaan voi oppilaitokselle tuoda. Jos oppilaitoksissa tunnistettaisiin tuottajien merkitys paremmin, olisi tuottajien työkenttää mahdollista laajentaa taideoppilaitoskentälle nykyistä enemmän. Tämän myötä taideoppilaitoksilla olisi parempia edellytyksiä kehittää niiden tuotannollista osaamista. Opinnäytetyöstä saadut tiedot ja tulokset ovat sovellettavissa myös muissa taideoppilaitoksissa.