Korkeakouluopiskelijoiden hyödyntäminen TKI-toiminnassa : case OTE-hanke
Kokkonen, Emma; Kuparinen, Onni (2021)
Kokkonen, Emma
Kuparinen, Onni
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325639
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Opiskelijat työllistymistä edistävien toimintatapojen kehittäjiksi ammattikorkeakoulun henkilöstön rinnalle (OTE) -hankkeen toimeksiantona. Hankkeessa mukana ovat Diakonia-ammattikorkeakoulu, LAB-ammattikorkeakoulu, Savonia-ammattikorkeakoulu sekä Oulun ja Turun ammattikorkeakoulut.
Opinnäytetyössä käsiteltiin korkeakouluopiskelijoiden hyödyntämistä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Nykytilan kartoittamiseksi ja toimintatapojen kehittämiseksi toteutettiin opiskelijakysely viiteen ammattikorkeakouluun ja haastateltiin ammattikorkeakoulujen projektipäälliköitä sekä työelämän ja rahoittajien edustajia. Toimintatapojen kehittämiseksi luotiin toimintasuositukset, jotka huomioivat niin opiskelija-, työelämä-, kuin korkeakoulunäkökulman.
Teoreettinen viitekehys rakentui TKI-toiminnan kuvaamisesta yleisellä tasolla sekä ammattikorkeakoulujen kontekstissa. Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin myös ammattikorkeakoulujen strategioita, rahoitusta sekä ammattikorkeakoululakia. The thesis was created for OTE − Students promoting employment opportunities with the staff of Universities of Applied Sciences (OTE) project. There are five Universities of Applied Sciences involved in the project - Diakonia, LAB, Savonia, Oulu and Turku.
The thesis dealt with the utilization of higher education students in research, development, and innovation (RDI). To map the current situation and develop operating methods, there was a student survey at five Universities of Applied Sciences and inter- views with project managers, as well as interviews with representatives of working life and financiers. To develop operating RDI methods, there were created recommendations that consider the perspective of students, working life and Universities of Applied Sciences.
The theoretical framework was based on the description of RDI activities at a general level and in the context of Universities of Applied Sciences. The theoretical framework also utilized Universities of Applied Sciences strategies, funding, and the Act of Universities of Applied Sciences.
Opinnäytetyössä käsiteltiin korkeakouluopiskelijoiden hyödyntämistä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Nykytilan kartoittamiseksi ja toimintatapojen kehittämiseksi toteutettiin opiskelijakysely viiteen ammattikorkeakouluun ja haastateltiin ammattikorkeakoulujen projektipäälliköitä sekä työelämän ja rahoittajien edustajia. Toimintatapojen kehittämiseksi luotiin toimintasuositukset, jotka huomioivat niin opiskelija-, työelämä-, kuin korkeakoulunäkökulman.
Teoreettinen viitekehys rakentui TKI-toiminnan kuvaamisesta yleisellä tasolla sekä ammattikorkeakoulujen kontekstissa. Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin myös ammattikorkeakoulujen strategioita, rahoitusta sekä ammattikorkeakoululakia.
The thesis dealt with the utilization of higher education students in research, development, and innovation (RDI). To map the current situation and develop operating methods, there was a student survey at five Universities of Applied Sciences and inter- views with project managers, as well as interviews with representatives of working life and financiers. To develop operating RDI methods, there were created recommendations that consider the perspective of students, working life and Universities of Applied Sciences.
The theoretical framework was based on the description of RDI activities at a general level and in the context of Universities of Applied Sciences. The theoretical framework also utilized Universities of Applied Sciences strategies, funding, and the Act of Universities of Applied Sciences.