Kesätuotteen kehittäminen Vuokatti Husky Oy:lle
Ravaska, Pekka; Ahtonen, Tuuli (2012)
Ravaska, Pekka
Ahtonen, Tuuli
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418162
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, ja sen toimeksiantona oli kehittää Vuokatti Husky Oy:lle uusi useamman päivän mittainen kesätuote. Toimeksiantaja halusi uuden kesätuotteen avulla lisätä yrityksen asiakasmääriä vuoden hiljaisimpina aikoina. Toimeksianto työlle saatiin työharjoittelun kautta ja sitä työstettiin kesällä ja syksyllä 2012.
Työn teoriaosuudessa käsitellään tuotekehitysprosessia asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Tuotekehitysprosessi on kuvattu teoriassa vaiheittain alusta loppuun. Lisäksi asiakaslähtöisen näkökulman vuoksi teoriaosuudessa käsitellään asiakassegmentoinnin teoriaa. Taustatiedoksi lukijalle esitellään toimeksiantaja ja toimeksiantajan tämänhetkiset tuotteet. Tuotekehityksen pohjaksi työssä tarkastellaan myös markkinoiden tämän hetkistä tilannetta.
Työn empiirisessä osuudessa esitellään ja perustellaan valittu asiakassegmentti ja tämän segmentin tarpeet ja odotukset, tuotteen fyysinen toimintaympäristö ja lopullinen kehitetty tuote. Tuote on viiden päivän mittainen pidennetty viikonloppu, joka sisältää kolme aktiivista päivää ja useita eri aktiviteettejä. Aktiviteeteiksi valikoitui huskytrekking, patikointi, pyöräily ja karhunkatselu. Tuotteesta on tehty tuotekortit asiakkaalle ja yritykselle sekä hinnoittelulaskelma, jotka löytyvät työn liitteistä.
Lopullinen tuote on toimeksiannon mukainen ja toteutettavissa. Työssä on edetty tuotekehitysprosessissa hinnoitteluun saakka. Resurssien puutteen vuoksi tuotteen testausta ei kuitenkaan voitu tehdä. Hinnoittelun suhteen tuotetta pitäisi kuitenkin kehittää vielä ennen myynti- ja markkinointitoimenpiteitä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään tuotekehitysprosessia asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Tuotekehitysprosessi on kuvattu teoriassa vaiheittain alusta loppuun. Lisäksi asiakaslähtöisen näkökulman vuoksi teoriaosuudessa käsitellään asiakassegmentoinnin teoriaa. Taustatiedoksi lukijalle esitellään toimeksiantaja ja toimeksiantajan tämänhetkiset tuotteet. Tuotekehityksen pohjaksi työssä tarkastellaan myös markkinoiden tämän hetkistä tilannetta.
Työn empiirisessä osuudessa esitellään ja perustellaan valittu asiakassegmentti ja tämän segmentin tarpeet ja odotukset, tuotteen fyysinen toimintaympäristö ja lopullinen kehitetty tuote. Tuote on viiden päivän mittainen pidennetty viikonloppu, joka sisältää kolme aktiivista päivää ja useita eri aktiviteettejä. Aktiviteeteiksi valikoitui huskytrekking, patikointi, pyöräily ja karhunkatselu. Tuotteesta on tehty tuotekortit asiakkaalle ja yritykselle sekä hinnoittelulaskelma, jotka löytyvät työn liitteistä.
Lopullinen tuote on toimeksiannon mukainen ja toteutettavissa. Työssä on edetty tuotekehitysprosessissa hinnoitteluun saakka. Resurssien puutteen vuoksi tuotteen testausta ei kuitenkaan voitu tehdä. Hinnoittelun suhteen tuotetta pitäisi kuitenkin kehittää vielä ennen myynti- ja markkinointitoimenpiteitä.