Järjestön verkkokauppa – varainhankintaa vai markkinointia? : case Amnesty International
Tarjamo, Leena (2021)
Tarjamo, Leena
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325657
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, onko järjestöjen tuotemyynti varainhankintaa vai markkinointia. Perinteisesti järjestöillä on ollut tuotemyyntiä ja sitä on pidetty varainhankintana. Koska nykyisin varainhankinta on hyvin ammattimaista ja on löydetty tehokkaampia keinoja hankkia tuloja, tuotemyyntiä ei välttämättä voi enää pitää varainhankintana.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on ollut työnantajani Amnesty International Suomen osasto ry. Osana opinnäytetyötäni uudistin Amnestyn verkkokaupan kokonaisuudessaan. Verkkokauppa on nyt toteutettu teknisesti nykyaikaisena ja sen tuotevalikoima vahvistaa järjestön brändiä.
Työni tutkimusosuus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja haastattelin kahta järjestöverkkokaupan asiantuntijaa.
Tutkimukseni tärkein havainto on, että tuotemyynti ei ole ensisijaisesti varainhankintaa, vaan ennemmin brändimarkkinointia tai lahjoittajien sitouttamista. Tämä havainto on tärkeä koko varainhankinnan alalle Suomessa.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on ollut työnantajani Amnesty International Suomen osasto ry. Osana opinnäytetyötäni uudistin Amnestyn verkkokaupan kokonaisuudessaan. Verkkokauppa on nyt toteutettu teknisesti nykyaikaisena ja sen tuotevalikoima vahvistaa järjestön brändiä.
Työni tutkimusosuus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja haastattelin kahta järjestöverkkokaupan asiantuntijaa.
Tutkimukseni tärkein havainto on, että tuotemyynti ei ole ensisijaisesti varainhankintaa, vaan ennemmin brändimarkkinointia tai lahjoittajien sitouttamista. Tämä havainto on tärkeä koko varainhankinnan alalle Suomessa.