Oma tanssi – koreografiaopas: tuotekehitysprosessi harrastajille suunnatusta oppaasta
Jyrkkänen, Emilia (2021)
Jyrkkänen, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325696
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee koreografian tekemisen oppaan kehitysprosessia ja esittelee Oma tanssi -oppaan, joka on WordPress-ohjelmistolla tehty verkkosivu. Tavoitteena työssä oli luoda uusi menetelmä ja laadukasta oppimateriaalia koreografian tekemisestä nuorille tanssinharrastajille. Oppimateriaalin tavoitteena oli olla kohderyhmän saavutettavissa ja heitä kiinnostavassa muodossa.
Työtapoina olivat yksilöhaastattelut ja tiedonkeruu. Osa oppaaseen valikoiduista harjoituksista pohjautuu tekijän omiin kokemuksiin tanssinopettajana ja merkittävässä osassa ovat perimätietona saadut harjoitukset ja vinkit. Taustatutkimuksena haastateltiin tanssin taiteen perusopetuksen lopputöitä ohjaavaa tanssinopettajaa. Tietoa koreografian tekemisestä ja siihen liittyvistä menetelmistä etsittiin suomen- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta sekä verkkosivuilta.
Oma tanssi -opas painottaa tanssin aiheen ja liikkeen merkitystä. Koreografian tekemistä harjoitellaan osio kerrallaan. Ensimmäisenä päätetään aihe, sitten tutkitaan ja luodaan aiheen pohjalta liikemateriaalia. Seuraavaksi liikemateriaalia muokataan ja sen jälkeen valitaan musiikki tai äänimaisema. Sitten aletaan muodostaa kokonaisuutta ja viimeistellään koreografia. Viimeistelyyn sisältyy myös puvustuksen ja koreografian nimen päättäminen. Oppaassa on erillisenä osiona myös vinkit ryhmäkoreografian tekemiseen muodostelmien ja tanssijoiden välisten suhteiden osalta.
Opasta arvioitiin sisällön ja pedagogisen käytettävyyden osalta. Oppaassa on käytetty useampia lähteitä ja erilaisia näkökulmia aiheeseen esitellään. Oppaan ei ole kuitenkaan tarkoitus kertoa kaikkea koreografian tekemisestä. Se on vain yksi tapa tehdä koreografiaa, joka voi auttaa tanssinharrastajia ensimmäisten omien koreografioiden tekemisessä. Oppaan rakenne on tekijän oman arvion mukaan selkeä ja toimisi kohderyhmälle, mutta testikierrokset antaisivat lisää tietoa varsinaisilta käyttäjiltä. Opasta voisi jatkossa kehittää visuaalisen ilmeen ja toiminnallisuuden osalta.
Työtapoina olivat yksilöhaastattelut ja tiedonkeruu. Osa oppaaseen valikoiduista harjoituksista pohjautuu tekijän omiin kokemuksiin tanssinopettajana ja merkittävässä osassa ovat perimätietona saadut harjoitukset ja vinkit. Taustatutkimuksena haastateltiin tanssin taiteen perusopetuksen lopputöitä ohjaavaa tanssinopettajaa. Tietoa koreografian tekemisestä ja siihen liittyvistä menetelmistä etsittiin suomen- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta sekä verkkosivuilta.
Oma tanssi -opas painottaa tanssin aiheen ja liikkeen merkitystä. Koreografian tekemistä harjoitellaan osio kerrallaan. Ensimmäisenä päätetään aihe, sitten tutkitaan ja luodaan aiheen pohjalta liikemateriaalia. Seuraavaksi liikemateriaalia muokataan ja sen jälkeen valitaan musiikki tai äänimaisema. Sitten aletaan muodostaa kokonaisuutta ja viimeistellään koreografia. Viimeistelyyn sisältyy myös puvustuksen ja koreografian nimen päättäminen. Oppaassa on erillisenä osiona myös vinkit ryhmäkoreografian tekemiseen muodostelmien ja tanssijoiden välisten suhteiden osalta.
Opasta arvioitiin sisällön ja pedagogisen käytettävyyden osalta. Oppaassa on käytetty useampia lähteitä ja erilaisia näkökulmia aiheeseen esitellään. Oppaan ei ole kuitenkaan tarkoitus kertoa kaikkea koreografian tekemisestä. Se on vain yksi tapa tehdä koreografiaa, joka voi auttaa tanssinharrastajia ensimmäisten omien koreografioiden tekemisessä. Oppaan rakenne on tekijän oman arvion mukaan selkeä ja toimisi kohderyhmälle, mutta testikierrokset antaisivat lisää tietoa varsinaisilta käyttäjiltä. Opasta voisi jatkossa kehittää visuaalisen ilmeen ja toiminnallisuuden osalta.