Liikuntatutor-toimintamalli ammattikorkeakouluopiskelijoiden liikunta-aktiivisuuden ja terveyden lisäämiseksi
Herrala, Anna-Mari; Kunelius, Jasmin; Vilhu, Veera (2021)
Herrala, Anna-Mari
Kunelius, Jasmin
Vilhu, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325510
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijoille voi olla haastavaa saada tarpeeksi liikuntaa opiskelun ohessa. Opiskelijat viettävät paljon aikaa paikallaan tai istuen. Centria Sport kartoitti marraskuussa 2020 Centria-ammattikorkeakouluopiskelijoiden liikuntatottumuksia. Kyselystä selvisi, että valtaosa opiskelijoista istui päivässä 4–5 tuntia ja 26 % opiskelijoista koki fyysisen kuntotasonsa olevan alle keskitason. Opinnäytetyö perustui edellä mainittuun liikuntakyselyyn. Työssä hyödynnettiin myös monipuolisesti ajankohtaista ja luotettavaa tietoa.
Avain opiskelijoiden aktivointiin on toimiva liikuntatutor-toiminta ja -koulutus. Liikuntatutorit ovat opiskelijoita, joiden tarkoituksena on edistää ja ylläpitää opiskelijoiden terveyttä ja hyvinvointia erilaisilla menetelmillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Centria-ammattikorkeakoululle liikuntatutor-toimintamalli. Mallin tavoitteena on edistää korkeakouluopiskelijoiden liikunta-aktiivisuutta ja terveyttä. Liikuntatutor-toimintamalli sisältää ohjeistuksen liikuntatutoreiden rekrytoimisesta, koulutuksesta ja tehtävistä.
Työ eteni tuotekehittelyprojektin teorian mukaisesti. Ensimmäinen vaihe oli ideointi- ja konseptointivaihe. Silloin kehitettiin työ tarkemman idean sekä tavoitteet. Seuraava vaihe oli toteuttamisvaihe, jolloin tehtiin liikuntatutor-toimintamalli yhteistyössä COPSAn kanssa. Viimeinen vaihe oli päättämisvaihe. Silloin työ saatiin valmiiksi. Muut ammattikorkeakoulut voivat myös halutessaan hyödyntää toimintamallia.
Toimintamalli tehtiin Centria-ammattikorkeakoululle. Toimintamallin mukaan COPSA vastaa liikuntatutor-toiminnasta. Toimintamallia voi hyödyntää halutessaan myös muut ammattikorkeakoulut.
Avain opiskelijoiden aktivointiin on toimiva liikuntatutor-toiminta ja -koulutus. Liikuntatutorit ovat opiskelijoita, joiden tarkoituksena on edistää ja ylläpitää opiskelijoiden terveyttä ja hyvinvointia erilaisilla menetelmillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Centria-ammattikorkeakoululle liikuntatutor-toimintamalli. Mallin tavoitteena on edistää korkeakouluopiskelijoiden liikunta-aktiivisuutta ja terveyttä. Liikuntatutor-toimintamalli sisältää ohjeistuksen liikuntatutoreiden rekrytoimisesta, koulutuksesta ja tehtävistä.
Työ eteni tuotekehittelyprojektin teorian mukaisesti. Ensimmäinen vaihe oli ideointi- ja konseptointivaihe. Silloin kehitettiin työ tarkemman idean sekä tavoitteet. Seuraava vaihe oli toteuttamisvaihe, jolloin tehtiin liikuntatutor-toimintamalli yhteistyössä COPSAn kanssa. Viimeinen vaihe oli päättämisvaihe. Silloin työ saatiin valmiiksi. Muut ammattikorkeakoulut voivat myös halutessaan hyödyntää toimintamallia.
Toimintamalli tehtiin Centria-ammattikorkeakoululle. Toimintamallin mukaan COPSA vastaa liikuntatutor-toiminnasta. Toimintamallia voi hyödyntää halutessaan myös muut ammattikorkeakoulut.