Setä-Samuelin Tarinat : taikakristallin arvoitus : digitaalinen lasten satukirja
Taipale, Juhani; Laari, Vesa (2021)
Taipale, Juhani
Laari, Vesa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025175
Tiivistelmä
Tämän päivän lastenohjelmat, satukirjat ja lähes kaikki yli kolmevuotiaille lapsille suunnatut tarinat tuntuvat 1980–1990-luvulla lapsena eläneille lapsen aliarvioimiselta. Kyseinen ajatus sytytti meissä kipinän lähteä luomaan lapsille jotain, mitä me saimme lapsena kokea. Halusimme lähteä luomaan myös jotain uutta ja nykypäiväistä. Syntyi idea: digitaalinen satukirja lapsille. Puhelimella, tabletilla tai tietokoneella luettava satukirja kulkisi lapsiperheiden mukana lähes kaikkialle. Aikuinen pystyisi lukemaan satua lapselle tai lapsi pystyisi kuuntelemaan sadun kertojaa ja selailemaan itse tarinaa sivulta toiselle.
Tavoitteemme oli saada valmiiksi valmis tuote. Me olisimme tehneet sadun käsikirjoituksen, kuvituksen, graafisen suunnittelun ja käyttöliittymän. Valmiit komponentit oli tarkoitus lähettää ulkoistetulle koodarilla, joka olisi koodannut valmiin tuotteen Unity-pelimoottorilla. Puolen vuoden työskentelyn jälkeen ja ulkoisten tekijöiden vuoksi, huomasimme työmäärän olevan liian suuri. Valmiin tuotteen sijaan päätimme tehdä demoanimaation. Demo-animaatiossa näkisi, miltä valmis tuote näyttäisi ja miten se toimisi. Tässä vaiheessa projektinimenä kulkenut Setä-Samuelin tarinat, tuli digitaalisen satukirjan viralliseksi nimeksi.
Käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen valmistuttua lähdettiin tarinaa kuvittamaan osin käsin ja osin suoraan Adobe Photoshop -ohjelmalla. Käsin piirretyt kuvituskuvat vektoroiti¬in Adobe Illustratol -ohjelmalla ja siirrettiin Adobe Photoshop-ohjelmaan väritettäväksi. Suoraan Adobe Photoshop -ohjelmalla kuvitetut kuvat väritettiin myös samalla ohjelmalla. Käyttöliittymää varten tehty graafinen suunnittelu tehtiin myös Adobe Illustratol -ohjelmalla ja Adobe Photoshop -ohjelmalla. Demoanimaatio tehtiin Adoben Premiere Pro- ja Adobe After Effects -ohjelmilla.
Tavoitteemme oli saada valmiiksi valmis tuote. Me olisimme tehneet sadun käsikirjoituksen, kuvituksen, graafisen suunnittelun ja käyttöliittymän. Valmiit komponentit oli tarkoitus lähettää ulkoistetulle koodarilla, joka olisi koodannut valmiin tuotteen Unity-pelimoottorilla. Puolen vuoden työskentelyn jälkeen ja ulkoisten tekijöiden vuoksi, huomasimme työmäärän olevan liian suuri. Valmiin tuotteen sijaan päätimme tehdä demoanimaation. Demo-animaatiossa näkisi, miltä valmis tuote näyttäisi ja miten se toimisi. Tässä vaiheessa projektinimenä kulkenut Setä-Samuelin tarinat, tuli digitaalisen satukirjan viralliseksi nimeksi.
Käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen valmistuttua lähdettiin tarinaa kuvittamaan osin käsin ja osin suoraan Adobe Photoshop -ohjelmalla. Käsin piirretyt kuvituskuvat vektoroiti¬in Adobe Illustratol -ohjelmalla ja siirrettiin Adobe Photoshop-ohjelmaan väritettäväksi. Suoraan Adobe Photoshop -ohjelmalla kuvitetut kuvat väritettiin myös samalla ohjelmalla. Käyttöliittymää varten tehty graafinen suunnittelu tehtiin myös Adobe Illustratol -ohjelmalla ja Adobe Photoshop -ohjelmalla. Demoanimaatio tehtiin Adoben Premiere Pro- ja Adobe After Effects -ohjelmilla.