Haaga-Helian Haagan restonomikampuksen opettaja-tutorohjauksen menetelmien kehittäminen Hali-hankkeen rahoittaman palvelumuotoilun lähestymistavan mukaan toteutetussa työpajakoulutuksessa vuonna 2021
Ursin, Heikki (2021)
Ursin, Heikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325484
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Haagan kampukselle Hali-hankkeelle vuonna 2021 erityisavustusta. Hali-hanke on käyttötarkoituksen mukaan rajattu vahvistamaan korkeakoulujen ohjauksen ja opiskelijahyvinvoinnin tukea restonomiopiskelijoille palvelumuotoilun keinoin.
Myönnetty tuki mahdollisti Haagan kampuksella palvelumuotoilun lähestymistavan mukaan toteutettujen tutorohjaus työpajojen järjestämisen keväästä syksyyn v. 2021. Tutorohjaus työpajoja järjestettiin neljä kontaktia ja osallistujat työstivät jokaiselle ryhmälle annettua kehittämishaastetta palvelumuotoilun työkaluin.
Tämän opinnäytetyön kirjoittaja on Hali-hankkeesta vastaava ja ollut suunnittelemassa palvelumuotoilun lähestymistavan mukaan toteutettujen tutorohjauksen työpajojen sisältöjä ja rakennetta.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa kehitysehdotus Haagan kampuksen tutorohjauksen tueksi matalan kynnyksen ohjauksellisia työtapoja ja konkreettisia työkaluja.
Opinnäytetyön alussa esitellään työn taustat ja tavoitteet. Työn tietoperustassa käsitellään kahta tämän opinnäytetyön ja sen tuloksiin liittyvää aihekokonaisuutta: opiskelijoiden ohjausta ja hyvinvointia sekä palvelumuotoilua.
Tutkimustyyppinä on käytetty tapaustutkimusta (case study) ja tutkimusaineiston keräämisessä on käytetty aktivoivaa osallistuvaa havainnointia ja ryhmäkyselyä. Aineiston analyysitapa on dokumenttianalyysi.
Tulokset osoittivat, että nykyisten tutorohjauksen menetelmiin on tuotava paremmin nykyisiä opiskelijoita tukevia ohjauksellisia palveluita ja työkaluja ohjauksen toteuttamiseen joko kontakti- tai verkkotutorohjauksena. Tutorohjauksen onnistuminen on suuresti riippuvaista yksittäisen opiskelijan ohjauksellisten tarpeiden tunnistamisesta sekä ryhmän yhteisällisyyden ylläpitämisestä ohjauksellisin keinoin. Laadukasta ja onnistunutta tutorohjausta tukee opiskelijoille suunnattujen oikeiden viestintäkanavien aktiivinen hyödyntäminen. Opettajatutoroinnissa tulisi entistä enemmän hyödyntää digitaalisia ohjauksellisia työvälineitä ja alustoja.
Myönnetty tuki mahdollisti Haagan kampuksella palvelumuotoilun lähestymistavan mukaan toteutettujen tutorohjaus työpajojen järjestämisen keväästä syksyyn v. 2021. Tutorohjaus työpajoja järjestettiin neljä kontaktia ja osallistujat työstivät jokaiselle ryhmälle annettua kehittämishaastetta palvelumuotoilun työkaluin.
Tämän opinnäytetyön kirjoittaja on Hali-hankkeesta vastaava ja ollut suunnittelemassa palvelumuotoilun lähestymistavan mukaan toteutettujen tutorohjauksen työpajojen sisältöjä ja rakennetta.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa kehitysehdotus Haagan kampuksen tutorohjauksen tueksi matalan kynnyksen ohjauksellisia työtapoja ja konkreettisia työkaluja.
Opinnäytetyön alussa esitellään työn taustat ja tavoitteet. Työn tietoperustassa käsitellään kahta tämän opinnäytetyön ja sen tuloksiin liittyvää aihekokonaisuutta: opiskelijoiden ohjausta ja hyvinvointia sekä palvelumuotoilua.
Tutkimustyyppinä on käytetty tapaustutkimusta (case study) ja tutkimusaineiston keräämisessä on käytetty aktivoivaa osallistuvaa havainnointia ja ryhmäkyselyä. Aineiston analyysitapa on dokumenttianalyysi.
Tulokset osoittivat, että nykyisten tutorohjauksen menetelmiin on tuotava paremmin nykyisiä opiskelijoita tukevia ohjauksellisia palveluita ja työkaluja ohjauksen toteuttamiseen joko kontakti- tai verkkotutorohjauksena. Tutorohjauksen onnistuminen on suuresti riippuvaista yksittäisen opiskelijan ohjauksellisten tarpeiden tunnistamisesta sekä ryhmän yhteisällisyyden ylläpitämisestä ohjauksellisin keinoin. Laadukasta ja onnistunutta tutorohjausta tukee opiskelijoille suunnattujen oikeiden viestintäkanavien aktiivinen hyödyntäminen. Opettajatutoroinnissa tulisi entistä enemmän hyödyntää digitaalisia ohjauksellisia työvälineitä ja alustoja.