Luomukoulutuksen tarpeet ja kokemukset verkon kautta tapahtuvasta tiedonsaannista
Rosnell, Jaana (2021)
Rosnell, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325448
Tiivistelmä
Luomukoulutuksen tarve lisääntyy, sillä luomutuotannon kasvattaminen on otettu tavoitteeksi osana Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa. Hankkeilla on merkittävä rooli tiedontuottajina ja jakajina maatalousalalla. Hankkeiden perinteisiä tiedonjakomenetelmiä ovat erilaiset työpajat, tapahtumat ja koulutustilaisuudet, joihin viljelijät ovat voineet osallistua. Keväällä 2020 puhjenneen koronapandemian ja siitä seuranneiden kokoontumisrajoitusten vuoksi toimijoiden täytyi kehittää uusia ratkaisuja koulutusten järjestämiseen. Kun perinteiset koulutustilaisuudet ja -tapahtumat on jouduttu perumaan, tapahtumia ja koulutuksia on järjestetty verkon kautta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisista aiheista Pohjois-Pohjanmaan seudun luomuviljelijät ja luomumenetelmistä kiinnostuneet viljelijät haluaisivat koulutusta sekä kartoittaa heidän mielipiteitään ja kokemuksiaan verkon kautta tapahtuvasta koulutuksesta ja tiedonsaannista. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli ProAgria Oulun Osaamisella tehoa luomutuotannon koulutushanke, jossa Oulun ammattikorkeakoulu toimii osatoteuttajana.
Selvitys toteutettiin Webropol-ohjelmalla sähköisenä kyselynä, josta lähetettiin tiedote ProAgria Oulun luomuhankkeiden uutiskirjeessä postituslistalla olleille 360 viljelijälle. Kyselylomakkeen vastauslinkki julkaistiin myös hankkeen Facebook-sivuilla. Alhaisen vastausmäärän vuoksi kyselyn vastausaikaa pidennettiin ja viljelijöitä kontaktoitiin myös henkilökohtaisesti. Osa vastauksista kerättiin puhelimitse käymällä kyselylomake läpi. Kyselyyn saatiin vain 12 vastausta.
Vastausten perusteella verkkojulkaisut ja videojulkaisut olivat vastaajille mieluisimmat tavat hankkia tietoa verkon kautta ja näistä lähteistä viljelijät vastasivat todennäköisimmin hankkivansa tietoa myös jatkossa. Pitkät, yli 4 tunnin webinaarit, olivat vastaajien mielestä kaikkein epämieluisin tapa hankkia tietoa, mutta vähiten todennäköisesti tietoa hankittaisiin tulevaisuudessa verkossa tehtävistä harjoituksista tai testeistä. Tuloksista voidaan päätellä, että vastaajat ovat tyytyväisiä eri verkkolähteiden tiedonsaantikanaviin ja vastaajat myös käyttäisivät samoja lähteitä tulevaisuudessakin.
Kysyttäessä mistä aihepiireistä viljelijät haluaisivat koulutuksia, ei tuloksista ilmennyt yksittäistä aihepiiriä mikä olisi noussut vastausten perusteella erityisen tärkeäksi, vaan vastaukset jakaantuivat tasaisesti kasvinviljelyn, kotieläintuotannon ja talouden ja tuotantoehtojen aihepiirien kesken.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisista aiheista Pohjois-Pohjanmaan seudun luomuviljelijät ja luomumenetelmistä kiinnostuneet viljelijät haluaisivat koulutusta sekä kartoittaa heidän mielipiteitään ja kokemuksiaan verkon kautta tapahtuvasta koulutuksesta ja tiedonsaannista. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli ProAgria Oulun Osaamisella tehoa luomutuotannon koulutushanke, jossa Oulun ammattikorkeakoulu toimii osatoteuttajana.
Selvitys toteutettiin Webropol-ohjelmalla sähköisenä kyselynä, josta lähetettiin tiedote ProAgria Oulun luomuhankkeiden uutiskirjeessä postituslistalla olleille 360 viljelijälle. Kyselylomakkeen vastauslinkki julkaistiin myös hankkeen Facebook-sivuilla. Alhaisen vastausmäärän vuoksi kyselyn vastausaikaa pidennettiin ja viljelijöitä kontaktoitiin myös henkilökohtaisesti. Osa vastauksista kerättiin puhelimitse käymällä kyselylomake läpi. Kyselyyn saatiin vain 12 vastausta.
Vastausten perusteella verkkojulkaisut ja videojulkaisut olivat vastaajille mieluisimmat tavat hankkia tietoa verkon kautta ja näistä lähteistä viljelijät vastasivat todennäköisimmin hankkivansa tietoa myös jatkossa. Pitkät, yli 4 tunnin webinaarit, olivat vastaajien mielestä kaikkein epämieluisin tapa hankkia tietoa, mutta vähiten todennäköisesti tietoa hankittaisiin tulevaisuudessa verkossa tehtävistä harjoituksista tai testeistä. Tuloksista voidaan päätellä, että vastaajat ovat tyytyväisiä eri verkkolähteiden tiedonsaantikanaviin ja vastaajat myös käyttäisivät samoja lähteitä tulevaisuudessakin.
Kysyttäessä mistä aihepiireistä viljelijät haluaisivat koulutuksia, ei tuloksista ilmennyt yksittäistä aihepiiriä mikä olisi noussut vastausten perusteella erityisen tärkeäksi, vaan vastaukset jakaantuivat tasaisesti kasvinviljelyn, kotieläintuotannon ja talouden ja tuotantoehtojen aihepiirien kesken.