Nuorena muuttaneet : oppilashuolto nuoren kotoutumisen tukena
Hassinen, Minna (2012)
Hassinen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017595
Tiivistelmä
Opinnäytteeni tavoitteena oli selvittää perusopetuksen päättövaiheessa (noin 13 – 18 vuotta) Suomeen muuttavien nuorten maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyviä merkittäviä tekijöitä sekä oppilashuollon roolia kotoutumisen tukemisessa. Tapaustutkimuksen kontekstina toimi Vantaan aikuisopiston monikulttuurinen perusopetus ja sen oppilashuolto. Työni liittyi maahanmuuttajien kotoutumista kokonaisvaltaisesti kehittävään Osallisena Suomessa Vantaan osahankkeeseen, jossa paneudutaan nuorten maahanmuuttajien ohjauksen, oppilashuollon ja koulutuksen kehittämiseen. Työn tuloksia hyödynnetään hankkeessa liittämällä nuorten ääni kehittämistyöhön.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui kotoutumisen käsitteen tarkastelusta maahan-muuttopolitiikkaa, kulttuuria ja akkulturaation käsitettä sivuten. Akkulturaatiotutkimuksen viitekehys ja akkulturaation käsite ovat työssä keskeisiä. Akkulturaatiolla tarkoitetaan eri kulttuureja edustavien ryhmien jatkuvista ja välittömistä kontakteista johtuvia ilmiöitä sekä tästä kontaktista seuraavia, toisen tai molempien kulttuurien muutoksia. Nuoruuden kehitystehtävät sekä aiempi nuorten maahanmuuttajien kotoutumisen tutkimus muodostivat kuvaa tekijöistä, jotka ovat huomionarvoisia nuorten maahanmuuttajien kotoutumisessa.
Teemahaastattelun (6 nuorta) avulla saamani aineiston teemoittelu ja teoriaohjaava sisällönanalyysi auttoivat vastaamaan tutkimuskysymyksiin: Millaiset tekijät ovat merkittäviä nuoren maahanmuuttajan kotoutumisessa? Millä tavalla oppilashuolto voi tukea kotoutumisessa?
Opinnäytteen tulosten perusteella voidaan sanoa, että perusopetuksen päättövaiheessa Suomeen muuttavien nuorten maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyvät merkittävät tekijät nuorten näkökulmasta ovat: maahanmuuttoon liittyvät tekijät, suomen kieli, läheiset ihmiset ja elämänkulku. Viidenneksi merkittäväksi tekijäksi nousivat persoona ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Kotoutumista tukevaa oppilashuoltoa kehitettäessä tulisi ottaa huomioon nuoren maahanmuuttajan tarpeet niin kotoutumisen kuin aikuiseksi kasvamisen tukemisessa. Tulokset osoittavat, että perusopetuksen päättövaiheessa Suomeen muuttavat nuoret tarvitsevat moniammatillista oppilashuoltotyötä. Suurin osa nuorista pärjää hyvin, mutta oikea-aikaisella ja riittävällä tuella varmistetaan heikommassa asemassa olevien osallisuus koulutukseen ja yhteiskuntaan sekä ennaltaehkäistään ulkopuolisuutta ja syrjäytymistä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui kotoutumisen käsitteen tarkastelusta maahan-muuttopolitiikkaa, kulttuuria ja akkulturaation käsitettä sivuten. Akkulturaatiotutkimuksen viitekehys ja akkulturaation käsite ovat työssä keskeisiä. Akkulturaatiolla tarkoitetaan eri kulttuureja edustavien ryhmien jatkuvista ja välittömistä kontakteista johtuvia ilmiöitä sekä tästä kontaktista seuraavia, toisen tai molempien kulttuurien muutoksia. Nuoruuden kehitystehtävät sekä aiempi nuorten maahanmuuttajien kotoutumisen tutkimus muodostivat kuvaa tekijöistä, jotka ovat huomionarvoisia nuorten maahanmuuttajien kotoutumisessa.
Teemahaastattelun (6 nuorta) avulla saamani aineiston teemoittelu ja teoriaohjaava sisällönanalyysi auttoivat vastaamaan tutkimuskysymyksiin: Millaiset tekijät ovat merkittäviä nuoren maahanmuuttajan kotoutumisessa? Millä tavalla oppilashuolto voi tukea kotoutumisessa?
Opinnäytteen tulosten perusteella voidaan sanoa, että perusopetuksen päättövaiheessa Suomeen muuttavien nuorten maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyvät merkittävät tekijät nuorten näkökulmasta ovat: maahanmuuttoon liittyvät tekijät, suomen kieli, läheiset ihmiset ja elämänkulku. Viidenneksi merkittäväksi tekijäksi nousivat persoona ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Kotoutumista tukevaa oppilashuoltoa kehitettäessä tulisi ottaa huomioon nuoren maahanmuuttajan tarpeet niin kotoutumisen kuin aikuiseksi kasvamisen tukemisessa. Tulokset osoittavat, että perusopetuksen päättövaiheessa Suomeen muuttavat nuoret tarvitsevat moniammatillista oppilashuoltotyötä. Suurin osa nuorista pärjää hyvin, mutta oikea-aikaisella ja riittävällä tuella varmistetaan heikommassa asemassa olevien osallisuus koulutukseen ja yhteiskuntaan sekä ennaltaehkäistään ulkopuolisuutta ja syrjäytymistä.