Ruokaa verkosta : katsaus ruoan verkkokauppaan Suomessa
Sarin, Merja (2021)
Sarin, Merja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125340
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli ruoan verkkokauppa Suomessa ja työn toimeksiantajana Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK. Työn tarkoituksena oli kartoittaa ruoan verkkokaupan toimintakenttää Suomessa, sen toimijoita ja niiden tuotevalikoimaa. Lisäksi tarkasteltavana olivat teemat kotimaisuus, lähiruoka, ruokatrendit, kasvipohjaiset tuotteet sekä ravintolaruoka. Tavoitteena oli saada ruoan verkkokaupasta Suomessa ajankohtaista tietoa toimeksiantajan vaikuttamistyön välineiksi kotimaisen ruoan ja sen parissa toimivien hyväksi.
Ruoan verkkokauppa Suomessa; toimijat ja tuotevalikoima -kyselytutkimus toteutettiin kesäkuussa ja elokuussa 2021. Kysely toteutettiin E-lomake-ohjelmalla ja lähetettiin sähköpostilla 40 ruoan verkkokaupan toimijalle Suomessa. Kyselyllä haluttiin selvittää toimijoiden näkemyksiä ruoan verkkokaupan nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä Suomessa. Lisäksi tutkittiin, millaisia tuotevalikoimia toimijoilla on sekä toimeksiantajaa kiinnostavia teemoja. Työssä käytettiin kvantitatiivistä eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Kyselyyn tuli 15 vastausta määräaikaan mennessä. Tulokset osoittivat, että ruoan verkkokaupan toimintakenttä on Suomessa hyvin hajanainen toimijoiden ja toimintamuotojen osalta. Ruoan verkkokaupalla nähtiin olevan paljon potentiaalia kasvaa Suomessa, mutta myös haasteita saada toiminnasta kannattavaa sekä kuluttajia kiinnostavaa. Tuloksien mukaan markkinointi, yhteistyö toimijoiden välillä, logistiikka ja asiakaskokemuksen parantaminen koettiin keskeisinä tulevaisuuden kehityskohteina. Vastuksista ilmeni, että ruoan verkkokaupassa on mahdollista myydä hyvin erilaisia tuotteita. Vastaajat näkivät verkkokaupan tärkeänä reittinä päästä kuluttajien tietoisuuteen ja uusille markkinoille. Kotimaisuus, lähellä tuotettu ruoka ja kasvipohjaiset tuotteet nähtiin osana vastuullista kuluttamistrendiä.
Tulosten pohjalta aihetta voisi tutkia lisää esimerkiksi lähiruokaan keskittyneiden toimijoiden näkökulmasta tai vain verkossa toimivien yritysten näkökulmasta, jolloin saataisiin yksityiskohtaisempia tietoja aiheesta. Myös ruoan verkkokaupan alueellista kehitystä Suomessa olisi kiinnostavaa selvittää tarkemmin. Pieneksi jääneen vastaajamäärän vuoksi tuloksista ei voida muodostaa yleispäteviä johtopäätöksiä. Yksittäisistä vastauksista nousi esille huomioita, joihin ruoan verkkokaupan kehitystyössä tulisi kiinnittää huomiota.
Ruoan verkkokauppa Suomessa; toimijat ja tuotevalikoima -kyselytutkimus toteutettiin kesäkuussa ja elokuussa 2021. Kysely toteutettiin E-lomake-ohjelmalla ja lähetettiin sähköpostilla 40 ruoan verkkokaupan toimijalle Suomessa. Kyselyllä haluttiin selvittää toimijoiden näkemyksiä ruoan verkkokaupan nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä Suomessa. Lisäksi tutkittiin, millaisia tuotevalikoimia toimijoilla on sekä toimeksiantajaa kiinnostavia teemoja. Työssä käytettiin kvantitatiivistä eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Kyselyyn tuli 15 vastausta määräaikaan mennessä. Tulokset osoittivat, että ruoan verkkokaupan toimintakenttä on Suomessa hyvin hajanainen toimijoiden ja toimintamuotojen osalta. Ruoan verkkokaupalla nähtiin olevan paljon potentiaalia kasvaa Suomessa, mutta myös haasteita saada toiminnasta kannattavaa sekä kuluttajia kiinnostavaa. Tuloksien mukaan markkinointi, yhteistyö toimijoiden välillä, logistiikka ja asiakaskokemuksen parantaminen koettiin keskeisinä tulevaisuuden kehityskohteina. Vastuksista ilmeni, että ruoan verkkokaupassa on mahdollista myydä hyvin erilaisia tuotteita. Vastaajat näkivät verkkokaupan tärkeänä reittinä päästä kuluttajien tietoisuuteen ja uusille markkinoille. Kotimaisuus, lähellä tuotettu ruoka ja kasvipohjaiset tuotteet nähtiin osana vastuullista kuluttamistrendiä.
Tulosten pohjalta aihetta voisi tutkia lisää esimerkiksi lähiruokaan keskittyneiden toimijoiden näkökulmasta tai vain verkossa toimivien yritysten näkökulmasta, jolloin saataisiin yksityiskohtaisempia tietoja aiheesta. Myös ruoan verkkokaupan alueellista kehitystä Suomessa olisi kiinnostavaa selvittää tarkemmin. Pieneksi jääneen vastaajamäärän vuoksi tuloksista ei voida muodostaa yleispäteviä johtopäätöksiä. Yksittäisistä vastauksista nousi esille huomioita, joihin ruoan verkkokaupan kehitystyössä tulisi kiinnittää huomiota.