BeautySafe Finland Hygieniasertifikaatin kehittäminen kauneudenhoitoalalle
Tammentie, Sonja (2021)
Tammentie, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024907
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kauneudenhoitoalan ammattilaisten tietotasoa aseptiikasta ja hygieniasta, sekä tämän kerätyn ja analysoidun tiedon pohjalta auttaa tilaajayritystä luomaan kaupallinen kurssimuotoinen hygienia- ja aseptiikkasertifikaatti alan ammattilaisille. Työssä tarkasteltiin tämänhetkisen kauneudenhoitoalan perustutkinnon sisältöä hygienian ja aseptiikan osalta sekä peilattiin yhteiskunnallisia hyötyjä ja mahdollisia haittoja kauneudenhoitoalan asiakaspalvelutoiminnasta, jossa aseptiikalla on suuri merkitys.
Työn viitekehyksenä käytettiin terveydenhuollon toimintaympäristön ja kauneudenhoitoalan keskinäisiä samankaltaisuuksia sekä myös keväällä 2020 alkanutta covid-19 pandemiaa. Työn tutkimusosuus toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena, jossa oli sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä. Kyselyn monivalintakysymysten vastaukset esitettiin graafisesti analysoinnin selkeyttämiseksi, avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus toteutettiin ja analysoitiin väittämien osalta kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien ja avointen kysymysten osalta kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kyselytutkimuksen perusteella huomattiin kauneudenhoitoalalla toimivien olevan jokseenkin tyytyväisiä saamaansa peruskoulutukseen, mutta kaipaavan kuitenkin lisää tietoa kauneudenhoitoalaa koskevasta säännöstöstä ja toimintatavoista. Paikkakuntakohtaisia eroja valvonnassa ja sen toteutumisessa nostettiin esiin. Alan kansallisen ohjauksen ja valvonnan puute koettiin huonoksi samoin kuin eriävät toimintamallit. Tilaajayrityksen pyynnöstä lisättyjen kysymysten kautta huomattiin, ettei teoriaosaaminen alan ammattilaisilla ole välttämättä riittävällä tasolla vaan lisäkoulutukselle on tarvetta. Päädyttiin rakentamaan ja toteuttamaan tilaajayritykselle valmis brändätty sertifikaatti ja siihen liittyvät koulutusmateriaalit, verkkosivut ja somenäkyvyys. Valmiin kaupallisen tuotteen sisältönä on kansallisen lainsäädännön läpikäyminen kurssimaisesti sekä alan erilaisten toimintamallien yhtenäistäminen
Kauneushoitolayrittäjälle luotiin työkalu, jonka avulla yritys voi erottua positiivisesti kilpailijoistaan ja todentaa oman hygienia ja aseptiikkaosaamisensa. Samalla voidaan nostaa alan ammattilaisten tietotasoa sekä yhtenäistää toimintamalleja koko alalla. Koulutusmateriaalia voidaan jatkossa hyödyntää mahdollisesti myös alan oppilaitoksissa. The objective of this thesis was to determine the level of knowledge that beauty professionals have of aseptics and hygiene, and to help BeautySafe Finland, the commissioner of the thesis to create a commercial tutorial class and hygiene certification system for beauty professionals. The thesis examined the current state of the beauty professionals´ basic education regarding aseptics and hygiene and reflected this on communal health benefits and possible disadvantages in customer care settings of beauty industry, where good hygiene plays a major role.
Health care settings and their similarities to beauty care settings were used as a framework, as well as the Covid-19 pandemic that started in the spring of 2020. The empirical part of the thesis was conducted as an online survey containing both open and multiple-choice statements. The multiple-choice statements were analyzed using quantitative methods and displayed graphically, and the open-ended questions were analyzed qualitatively using thematic analysis.
According to the conducted survey, it was evident that beauty professionals working in beauty care settings were relatively content with the basic education they had received, but at the same time wanted to get more education on the legislation and guidelines concerning the industry. Local differences in conduction of the monitoring rose from the data. National monitoring and guidance were held inadequate, as well as the differing methods of conduct. The questions added to the survey at the commissioner’s request showed the lack of theoretical knowledge and a clear need for more training in the field of aseptics and hygiene. These circumstances motivated the creation of a fully branded certificate and all the tutorial classes, websites and social media accounts related to it. The finished commercial product was intended to standardize the “wild west” methods of conduct that govern the industry at the moment.
The end product is a tool that beauty salons can use to positively stand out from the competition and to certify and prove both the level of knowledge and the state of hygiene and aseptic in the salon. At the same time, the general level of knowledge in the industry can be enhanced. The tutor class system may also be used in educational institutions when teaching beauty care.
Työn viitekehyksenä käytettiin terveydenhuollon toimintaympäristön ja kauneudenhoitoalan keskinäisiä samankaltaisuuksia sekä myös keväällä 2020 alkanutta covid-19 pandemiaa. Työn tutkimusosuus toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena, jossa oli sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä. Kyselyn monivalintakysymysten vastaukset esitettiin graafisesti analysoinnin selkeyttämiseksi, avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus toteutettiin ja analysoitiin väittämien osalta kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien ja avointen kysymysten osalta kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kyselytutkimuksen perusteella huomattiin kauneudenhoitoalalla toimivien olevan jokseenkin tyytyväisiä saamaansa peruskoulutukseen, mutta kaipaavan kuitenkin lisää tietoa kauneudenhoitoalaa koskevasta säännöstöstä ja toimintatavoista. Paikkakuntakohtaisia eroja valvonnassa ja sen toteutumisessa nostettiin esiin. Alan kansallisen ohjauksen ja valvonnan puute koettiin huonoksi samoin kuin eriävät toimintamallit. Tilaajayrityksen pyynnöstä lisättyjen kysymysten kautta huomattiin, ettei teoriaosaaminen alan ammattilaisilla ole välttämättä riittävällä tasolla vaan lisäkoulutukselle on tarvetta. Päädyttiin rakentamaan ja toteuttamaan tilaajayritykselle valmis brändätty sertifikaatti ja siihen liittyvät koulutusmateriaalit, verkkosivut ja somenäkyvyys. Valmiin kaupallisen tuotteen sisältönä on kansallisen lainsäädännön läpikäyminen kurssimaisesti sekä alan erilaisten toimintamallien yhtenäistäminen
Kauneushoitolayrittäjälle luotiin työkalu, jonka avulla yritys voi erottua positiivisesti kilpailijoistaan ja todentaa oman hygienia ja aseptiikkaosaamisensa. Samalla voidaan nostaa alan ammattilaisten tietotasoa sekä yhtenäistää toimintamalleja koko alalla. Koulutusmateriaalia voidaan jatkossa hyödyntää mahdollisesti myös alan oppilaitoksissa.
Health care settings and their similarities to beauty care settings were used as a framework, as well as the Covid-19 pandemic that started in the spring of 2020. The empirical part of the thesis was conducted as an online survey containing both open and multiple-choice statements. The multiple-choice statements were analyzed using quantitative methods and displayed graphically, and the open-ended questions were analyzed qualitatively using thematic analysis.
According to the conducted survey, it was evident that beauty professionals working in beauty care settings were relatively content with the basic education they had received, but at the same time wanted to get more education on the legislation and guidelines concerning the industry. Local differences in conduction of the monitoring rose from the data. National monitoring and guidance were held inadequate, as well as the differing methods of conduct. The questions added to the survey at the commissioner’s request showed the lack of theoretical knowledge and a clear need for more training in the field of aseptics and hygiene. These circumstances motivated the creation of a fully branded certificate and all the tutorial classes, websites and social media accounts related to it. The finished commercial product was intended to standardize the “wild west” methods of conduct that govern the industry at the moment.
The end product is a tool that beauty salons can use to positively stand out from the competition and to certify and prove both the level of knowledge and the state of hygiene and aseptic in the salon. At the same time, the general level of knowledge in the industry can be enhanced. The tutor class system may also be used in educational institutions when teaching beauty care.