Helsingin Satama Oy:n mahdollisuudet hoitaa bioenergian logistiikan turvaaminen
Vepsäläinen, Tiina (2021)
Vepsäläinen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325430
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos on globaali uhka, minkä pysäyttämiseksi ja hillitsemiseksi tulee tehdä kaikkensa, jotta elämän edellytykset säilyvät maapallolla tulevaisuudessa. Yksi merkittävistä vaikutuskeinoista on energiantuotannon sääntely hiilineutraaliseksi eli siirtyminen käyttämään hiilineutraalia bioenergiaa eli uusiutuvia polttoaineita. Helsingin kaupunki on asettanut tavoitteeksi olla hiilineutraali vuonna 2035 ja lopettaa kivihiilenpolton vuonna 2029. Helsingin kaupungin energiayhtiö, Helen Oy, on ilmoittanut siirtyvänsä hyödyntämään metsähaketta Vuosaareen rakennettavassa biolämpövoimalaitoksessa.
Tässä opinnäytetyössä on tarkasteltu Helsingin Satama Oy:n hallitsemien satamanosien soveltuvuutta metsähakkeiden logistiikalle, jotta energiayhtiön toimintavarmuus voidaan turvata erityisesti tuontipolttoaineiden osalta. Opinnäytetyössä tutkittiin metsähakkeiden ominaisuuksia ja niiden käsittelyyn liittyviä logistisia tarpeita, irtolastilogistiikkapalveluiden järjestämisen vaatimuksia sekä satamien edellytyksiä tarjota palveluja niin perus- kuin toiminnallisten edellytysten osalta. Työssä tunnistettiin metsähakkeiden logistiikkapalveluiden reunaehtoja ja vertailtiin eri satamanosien soveltuvuutta niille. Tutkimus rajattiin vain tavaraliikennettä palveleviin satamanosiin, tuloksista muodostettiin yhteenvetotaulukko.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa yhdistyy tapaustutkimus sekä konstruktiivinen tutkimustapa. Aineistoa kerättiin pääosin julkisista lähteistä saatavilla olevista tutkimuksista ja asiakirjoista. Lisäksi hyödynnettiin pitkään alalla toimineiden haastatteluja. Materiaalin analysointi pyrittiin tekemään mahdollisimman johdonmukaisesti, jotta tutkimuksen luotettavuus olisi todennettavissa selkeistä päätelmistä.
Tutkimuksella saavutettiin riittävä varmuus turvata bioenergian vaatimat logistiikkapalvelut Helsingin Satama Oy:n toimesta. Johtopäätösten yhteenvedon perusteella parhaiten metsähakkeille soveltuu Loviisan satama, mutta Kantvikin eteläsatamaa voidaan myös hyödyntää pienemmässä mittakaavassa, kun taas Vuosaaren satamaa vain erityisissä poikkeusoloissa. Jatkokehityksenä tulee varmistaa Loviisan ympäristöluvan muutos haketuspalvelulle, Kantvikin laiturin kantavuustarkastelu sekä toimintasuunnitelma poikkeustilanteiden varalle Vuosaaren käyttöönoton osalta.
Tässä opinnäytetyössä on tarkasteltu Helsingin Satama Oy:n hallitsemien satamanosien soveltuvuutta metsähakkeiden logistiikalle, jotta energiayhtiön toimintavarmuus voidaan turvata erityisesti tuontipolttoaineiden osalta. Opinnäytetyössä tutkittiin metsähakkeiden ominaisuuksia ja niiden käsittelyyn liittyviä logistisia tarpeita, irtolastilogistiikkapalveluiden järjestämisen vaatimuksia sekä satamien edellytyksiä tarjota palveluja niin perus- kuin toiminnallisten edellytysten osalta. Työssä tunnistettiin metsähakkeiden logistiikkapalveluiden reunaehtoja ja vertailtiin eri satamanosien soveltuvuutta niille. Tutkimus rajattiin vain tavaraliikennettä palveleviin satamanosiin, tuloksista muodostettiin yhteenvetotaulukko.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa yhdistyy tapaustutkimus sekä konstruktiivinen tutkimustapa. Aineistoa kerättiin pääosin julkisista lähteistä saatavilla olevista tutkimuksista ja asiakirjoista. Lisäksi hyödynnettiin pitkään alalla toimineiden haastatteluja. Materiaalin analysointi pyrittiin tekemään mahdollisimman johdonmukaisesti, jotta tutkimuksen luotettavuus olisi todennettavissa selkeistä päätelmistä.
Tutkimuksella saavutettiin riittävä varmuus turvata bioenergian vaatimat logistiikkapalvelut Helsingin Satama Oy:n toimesta. Johtopäätösten yhteenvedon perusteella parhaiten metsähakkeille soveltuu Loviisan satama, mutta Kantvikin eteläsatamaa voidaan myös hyödyntää pienemmässä mittakaavassa, kun taas Vuosaaren satamaa vain erityisissä poikkeusoloissa. Jatkokehityksenä tulee varmistaa Loviisan ympäristöluvan muutos haketuspalvelulle, Kantvikin laiturin kantavuustarkastelu sekä toimintasuunnitelma poikkeustilanteiden varalle Vuosaaren käyttöönoton osalta.