Maahanmuuttajille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalveluiden kehittäminen Etelä-Pohjanmaalla: Welcome2EP-malli ja palvelukonsepti
Männistö, Tuomas (2021)
Männistö, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024951
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohteena oli Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama hanke, jossa kehitetään maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalveluita Etelä-Pohjanmaan maakunnassa. Kurikan kaupungin koordinoimassa hankkeessa on tarkoitus kehittää palvelukonsepti, joka
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa ja perustella teoreettisesti Työ- ja elinkeinoministeriön rahoituksella toteutetun Welcome2EP-hankkeen palvelukonsepti sekä selvittää luodun konseptin kehityssuuntia ja arvioida konseptin toteuttamista ensimmäisen hankekauden aikana. Tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisista elementeistä Welcome2EP-konsepti rakentuu ja millaisia kehittämisnäkökulmia palvelukonseptin levittämiseen ja juurruttamiseen liittyy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui lainsäädännöstä, ohjaus- ja neuvontapalveluihin liittyvästä tausta-aineistosta sekä palvelukehittämiseen liittyvistä teoreettisista näkökohdista.
Työn empiirinen osuus koostui hankkeen työntekijöille sekä muille asiantuntijoille suoritetusta teemahaastatteluista. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, millaiset lähtökohdat maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalveluiden kehittämiselle olivat alueellisesti, kuinka haastateltavat näkivät ensimmäisen hankevuoden toteutuksen, miten haastateltavat arvioivat hankkeen ensimmäisenä vuonna luodun ja mallinnetun palvelukonseptin sisältöä sekä millaisia tulevaisuuden kehitystrendejä ja toisaalta myös haasteita haastateltavat näkivät. Haastatteluiden avulla etsittiin osaltaan myös ratkaisuja näihin esiin tuotuihin haasteisiin.
Työn keskeisenä tuloksena saatiin selville, että kehittämislähtökodat hankkeelle olivat alueella puutteelliset, mutta ensimmäisen vuoden aikana saatiin luotua toimiva palvelukonsepti, jota haastateltavat pitivät onnistuneena. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi haastateltavat nostivat viestinnän, konseptin levittämiseen liittyvät osaamishaasteet sekä hankkeen tuloksista viestimisen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa ja perustella teoreettisesti Työ- ja elinkeinoministeriön rahoituksella toteutetun Welcome2EP-hankkeen palvelukonsepti sekä selvittää luodun konseptin kehityssuuntia ja arvioida konseptin toteuttamista ensimmäisen hankekauden aikana. Tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisista elementeistä Welcome2EP-konsepti rakentuu ja millaisia kehittämisnäkökulmia palvelukonseptin levittämiseen ja juurruttamiseen liittyy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui lainsäädännöstä, ohjaus- ja neuvontapalveluihin liittyvästä tausta-aineistosta sekä palvelukehittämiseen liittyvistä teoreettisista näkökohdista.
Työn empiirinen osuus koostui hankkeen työntekijöille sekä muille asiantuntijoille suoritetusta teemahaastatteluista. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, millaiset lähtökohdat maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalveluiden kehittämiselle olivat alueellisesti, kuinka haastateltavat näkivät ensimmäisen hankevuoden toteutuksen, miten haastateltavat arvioivat hankkeen ensimmäisenä vuonna luodun ja mallinnetun palvelukonseptin sisältöä sekä millaisia tulevaisuuden kehitystrendejä ja toisaalta myös haasteita haastateltavat näkivät. Haastatteluiden avulla etsittiin osaltaan myös ratkaisuja näihin esiin tuotuihin haasteisiin.
Työn keskeisenä tuloksena saatiin selville, että kehittämislähtökodat hankkeelle olivat alueella puutteelliset, mutta ensimmäisen vuoden aikana saatiin luotua toimiva palvelukonsepti, jota haastateltavat pitivät onnistuneena. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi haastateltavat nostivat viestinnän, konseptin levittämiseen liittyvät osaamishaasteet sekä hankkeen tuloksista viestimisen.