Opinnäytetyöprosessin kehittäminen
Nevalainen, Oskari (2021)
Nevalainen, Oskari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää nykyistä opinnäytetyöprosessia sekä suunnitella kurssipohja itslearning-opintoympäristöön. Työ tavoitteena oli tehostaa ja parantaa Turun ammattikorkeakoulun prosessi- ja materiaalitekniikan sekä energia- ja ympäristötekniikan insinööriopiskelijoiden opinnäytetyöprosessia.
Työ aloitettiin analysoimalla nykyistä prosessia ja tehtiin kaavio. Kaavio sisältää kaikki vaiheet, mitä tulee suorittaa. Kaaviota analysoimalla tutustuttiin prosessiin, sekä kohdennettiin tärkeimmät kehityskohteet.
Analysoinnin jälkeen suunniteltiin kaksi kyselyä. Kyselyiden avulla saatiin tietoa ja mielipiteitä prosessin käyneiltä henkilöiltä. Toinen lähetettiin valmistuneille insinööreille ja toinen Turun ammattikorkeakoulun henkilökunnalle. Kyselyiden tulokset kerättiin ja analysoitiin. Tulosten perusteella valittiin viisi tärkeintä kehityskohdetta: aloitusinfo, prosessikaavio, kurssipohja, seuranta sekä ohjeistus.
Viimeisessä vaiheessa parannettiin nykyistä prosessia ja tehtiin uusi kurssipohja itslearning-ohjausjärjestelmään. Suunniteltiin uusi prosessikaavio, joka lisättiin osaksi kurssipohjaa. Kurssipohjassa keskityttiin ohjeistuksen monipuolisuuteen sekä prosessin seurantaan.
Opinnäytetyöprosessin kehittämisessä onnistuttiin hyvin. Ylimääräisiä työtehtäviä karsittiin pois, mikä teki prosessista yksinkertaisemman ja selkeän. Kurssipohjasta tuli myös helppokäyttöisempi ja monipuolisempi verrattaessa edelliseen opinnäytetyöpohjaan. The objective of the thesis was to develop the current thesis process and to design a course template in the itslearning learning system. The aim of the thesis was to enhance and improve the thesis process of engineering students in process and materials engineering and energy and environmental engineering at Turku University of Applied Sciences. The thesis began by analyzing the current process. A diagram was made of the process. The diagram contains all the steps that should be performed in the process. Analyzing the chart, we got acquainted with the process and determine the main targets for development.
After analysis, two surveys were planned. The surveys were used to obtain information and opinions from people who had completed the process. One was sent to engineers and the other to the staff of Turku University of Applied Sciences. The results of the surveys were collected and analyzed. Based on the results, five main development targets were selected: start info, process chart, course template, follow-up, and guidance.
The final stage improved the process and a new course template was made for the itslearning learning system. The course base focused on the versatility of the guidance as well as monitoring the process.
The development of the thesis process was successful. The course template also became more accessible and versatile when compared to the previous thesis platform.
Työ aloitettiin analysoimalla nykyistä prosessia ja tehtiin kaavio. Kaavio sisältää kaikki vaiheet, mitä tulee suorittaa. Kaaviota analysoimalla tutustuttiin prosessiin, sekä kohdennettiin tärkeimmät kehityskohteet.
Analysoinnin jälkeen suunniteltiin kaksi kyselyä. Kyselyiden avulla saatiin tietoa ja mielipiteitä prosessin käyneiltä henkilöiltä. Toinen lähetettiin valmistuneille insinööreille ja toinen Turun ammattikorkeakoulun henkilökunnalle. Kyselyiden tulokset kerättiin ja analysoitiin. Tulosten perusteella valittiin viisi tärkeintä kehityskohdetta: aloitusinfo, prosessikaavio, kurssipohja, seuranta sekä ohjeistus.
Viimeisessä vaiheessa parannettiin nykyistä prosessia ja tehtiin uusi kurssipohja itslearning-ohjausjärjestelmään. Suunniteltiin uusi prosessikaavio, joka lisättiin osaksi kurssipohjaa. Kurssipohjassa keskityttiin ohjeistuksen monipuolisuuteen sekä prosessin seurantaan.
Opinnäytetyöprosessin kehittämisessä onnistuttiin hyvin. Ylimääräisiä työtehtäviä karsittiin pois, mikä teki prosessista yksinkertaisemman ja selkeän. Kurssipohjasta tuli myös helppokäyttöisempi ja monipuolisempi verrattaessa edelliseen opinnäytetyöpohjaan.
After analysis, two surveys were planned. The surveys were used to obtain information and opinions from people who had completed the process. One was sent to engineers and the other to the staff of Turku University of Applied Sciences. The results of the surveys were collected and analyzed. Based on the results, five main development targets were selected: start info, process chart, course template, follow-up, and guidance.
The final stage improved the process and a new course template was made for the itslearning learning system. The course base focused on the versatility of the guidance as well as monitoring the process.
The development of the thesis process was successful. The course template also became more accessible and versatile when compared to the previous thesis platform.