Syksyllä 2011 opintonsa aloittaneiden nuoriso-opiskelijoiden näkemyksiä Metropolian brändistä
Ahokas, Maija (2012)
Ahokas, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317838
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää kuinka syksyllä 2011 opiskelunsa aloittaneet nuoriso-opiskelijat näkevät Metropolian brändin ja kuinka hyvin näkemykset kohtaavat koulun itsensä asettamien brändiarvojen kanssa. Lisäksi pyrittiin selvittämään Metropolian hyödyntämien viestintä- ja markkinointimateriaalien roolia ja vaikutusta opiskelijoiden opiskelupaikan valinnassa. Kolmantena päämääränä oli selvittää, kuinka opiskelijat kokevat opiskelun Metropoliassa vastanneen heidän ennakko-odotuksiaan.
Tutkimus toteutettiin Metropolian brändityöryhmän toimeksiannosta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Vastaaminen tapahtui e-lomakkeen avulla.
Tuloksista ilmeni brändiarvojen osittainen kohtaaminen asetettujen arvojen ja vastaajien kesken. Yhteisöllisyys ja avoimuus koettiin suurimmiksi haasteiksi. Myös opiskelijoiden tarpeiden ymmärtäminen ja heidän vaikutusmahdollisuutensa koettiin heikoiksi. Viestintä- ja markkinointimateriaaleille oli valittu oikeat viestintäkanavat, mutta niiden sisältöä tulee terävöittää. Nykyisillään materiaaleilla ei ollut merkittävää vaikutusta opiskelupaikkavalinnalle. Pää-asiallisesti opintojen koettiin vastaavan ennakko-odotuksia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että brändiarvojen implementoinnille on tarvetta myös tulevaisuudessa. Opiskelijat tulee saada tähän työhön vahvemmin mukaan ja sitouttaa heitä paremmin Metropolian toimintaan. Heille tulee myös tarjota vahvempia vaikuttamismahdollisuuksia.
Saatuja tuloksia hyödynnetään brändityöryhmän seuraavissa toimenpiteissä.
Tutkimus toteutettiin Metropolian brändityöryhmän toimeksiannosta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Vastaaminen tapahtui e-lomakkeen avulla.
Tuloksista ilmeni brändiarvojen osittainen kohtaaminen asetettujen arvojen ja vastaajien kesken. Yhteisöllisyys ja avoimuus koettiin suurimmiksi haasteiksi. Myös opiskelijoiden tarpeiden ymmärtäminen ja heidän vaikutusmahdollisuutensa koettiin heikoiksi. Viestintä- ja markkinointimateriaaleille oli valittu oikeat viestintäkanavat, mutta niiden sisältöä tulee terävöittää. Nykyisillään materiaaleilla ei ollut merkittävää vaikutusta opiskelupaikkavalinnalle. Pää-asiallisesti opintojen koettiin vastaavan ennakko-odotuksia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että brändiarvojen implementoinnille on tarvetta myös tulevaisuudessa. Opiskelijat tulee saada tähän työhön vahvemmin mukaan ja sitouttaa heitä paremmin Metropolian toimintaan. Heille tulee myös tarjota vahvempia vaikuttamismahdollisuuksia.
Saatuja tuloksia hyödynnetään brändityöryhmän seuraavissa toimenpiteissä.