Touhukas interaktiivinen tarina: osallistava pedagoginen menetelmä varhaiskasvatukseen
Kovács, Sara; Marjak, Petra; Nuosmaa, Mesimarja (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kovács, Sara
Marjak, Petra
Nuosmaa, Mesimarja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa uusi etäohjausmenetelmä varhaiskasvatukseen ja tavoitteena on kehittää varhaiskasvatuksen toimintaa. Toiminnassa tuotetaan menetelmä nimeltä Touhukas interaktiivinen tarina, jossa seikkaillaan erilaisissa tarinoissa ja maailmoissa. Uuden menetelmän tavoitteena on edistää lasten osallisuutta ja tuottaa lapsille riemua. Toiminnalla lisätään lasten osallisuutta, koska lapset saavat itse vaikuttaa siihen, miten tarinat etenevät. Tarinat ohjataan etäyhteyden avulla. Toiminnalla tuotiin varhaiskasvatuksen arkeen jotain yllättävää, uutta ja riemukasta, jota lapset eivät normaalisti pääse kokemaan. Toiminnasta toteutettiin pilottiversio aiemmin keväällä 2021 ja opinnäytetyössä toimintaa kehitetään edelleen. Kehittämispohjainen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin varhaiskasvatusyksikön kanssa. Vastaavanlaista interaktiivista toimintaa ei tiettävästi ole järjestetty suomalaisessa varhaiskasvatuksessa aiemmin.
Teoreettisina lähtökohtina opinnäytetyössä perehdyttiin vuorovaikutukseen, lasten osallisuuteen, narratiivisuuteen, seikkailukasvatukseen ja mediakasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toteutustapana on kehittämistyö, jossa Teams-ohjelman välityksellä toteutetaan viisi interaktiivista toiminnallista tarinaa varhaiskasvatusyksikön pienryhmille. Toiminnallisissa osuuksissa yhdistyvät interaktiivisuus, mielikuvitus, tarina, seikkailu, liikunta ja leikki. Toiminnan keskiössä on osallisuus. Toimintaan osallistuivat 1–6-vuotiaat varhaiskasvatusyksikön lapset. Paikan päällä oli aina varhaiskasvatuksen ohjaaja varmistamassa toiminnan sujuvuuden. Toiminnallisia osuuksia havainnoitiin ja dokumentoitiin. Ohjauksen jälkeen palautetta pyydettiin lapsilta ja heidän ohjaajiltaan.
Opinnäytetyön arvioinnissa keskityttiin lasten kokemuksiin, yhteistyökumppanin palautteeseen sekä opiskelijoiden oman toiminnan arviointiin. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet toteutuivat pääosin erittäin hyvin. Toiminnalliset osuudet tukivat kansallisen varhaiskasvatussuunnitelman monialaisen oppimisen tavoitteita. Tällaista etätyöskentelymenetelmää on mahdollista hyödyntää jatkossa osana varhaiskasvatuksen monipuolisia toimintamalleja. The purpose of the thesis was to produce a new virtual working method and to develop activities for early childhood education. An interactive story was produced for the children to include play and exercise. Adventurous stories take the children to different worlds. The aim of the new method was to bring joy to children and to promote their participation. The activity increased children’s participation because children got to choose how the story proceeded. A new virtual working model for early childhood education was developed. A pilot version of this new method was implemented in the spring of 2021 and the purpose of the thesis was to develop the method further. This development-based thesis was carried out in cooperation with a kindergarten in Espoo.
The theoretical framework in the thesis includes interaction, inclusion, narrativity, adventure education and media education in early childhood education. This thesis is a development project. Five interactive functional stories were created and implemented through the Teams program in small groups in the early childhood education unit. The functional stories combined interactivity, imagination, story, adventure, exercise and play. The focus was on inclusion. The children of the early childhood education unit, one to six years of age, participated in the activities. An early childhood education instructor was always on site to ensure the functioning of the project. After the interactive story, feedback was asked from the children and their instructors.
The evaluation of the thesis focused on the children's experiences and on our own role in the virtual working method. The goals set for the thesis were mainly achieved. The functional parts supported the multidisciplinary learning objectives of the National Early Childhood Education Plan. This kind of virtual working method can be utilized as a part of the diverse operating models in early childhood education.
Teoreettisina lähtökohtina opinnäytetyössä perehdyttiin vuorovaikutukseen, lasten osallisuuteen, narratiivisuuteen, seikkailukasvatukseen ja mediakasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toteutustapana on kehittämistyö, jossa Teams-ohjelman välityksellä toteutetaan viisi interaktiivista toiminnallista tarinaa varhaiskasvatusyksikön pienryhmille. Toiminnallisissa osuuksissa yhdistyvät interaktiivisuus, mielikuvitus, tarina, seikkailu, liikunta ja leikki. Toiminnan keskiössä on osallisuus. Toimintaan osallistuivat 1–6-vuotiaat varhaiskasvatusyksikön lapset. Paikan päällä oli aina varhaiskasvatuksen ohjaaja varmistamassa toiminnan sujuvuuden. Toiminnallisia osuuksia havainnoitiin ja dokumentoitiin. Ohjauksen jälkeen palautetta pyydettiin lapsilta ja heidän ohjaajiltaan.
Opinnäytetyön arvioinnissa keskityttiin lasten kokemuksiin, yhteistyökumppanin palautteeseen sekä opiskelijoiden oman toiminnan arviointiin. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet toteutuivat pääosin erittäin hyvin. Toiminnalliset osuudet tukivat kansallisen varhaiskasvatussuunnitelman monialaisen oppimisen tavoitteita. Tällaista etätyöskentelymenetelmää on mahdollista hyödyntää jatkossa osana varhaiskasvatuksen monipuolisia toimintamalleja.
The theoretical framework in the thesis includes interaction, inclusion, narrativity, adventure education and media education in early childhood education. This thesis is a development project. Five interactive functional stories were created and implemented through the Teams program in small groups in the early childhood education unit. The functional stories combined interactivity, imagination, story, adventure, exercise and play. The focus was on inclusion. The children of the early childhood education unit, one to six years of age, participated in the activities. An early childhood education instructor was always on site to ensure the functioning of the project. After the interactive story, feedback was asked from the children and their instructors.
The evaluation of the thesis focused on the children's experiences and on our own role in the virtual working method. The goals set for the thesis were mainly achieved. The functional parts supported the multidisciplinary learning objectives of the National Early Childhood Education Plan. This kind of virtual working method can be utilized as a part of the diverse operating models in early childhood education.