Menestyvän visailuformaatin kehitysvaiheet ideasta televisiolevitykseen
Koponen, Tanja (2012)
Koponen, Tanja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317919
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selventää uusien visailuformaattien luomisprosessin kulkua aina ideointivaiheesta televisiolevitykseen asti. Työni antaa ohjeita uusien formaattien luojille niin ideoinnista, pilotoinnista, paketoinnista kuin markkinoinnistakin. Tavoitteenani oli, että tutkielmani kautta voisin auttaa alan uusia tekijöitä luomaan yhä paremmin toimivia ja menestyviä visailuformaatteja.
Pelkällä hyvällä idealla ei vielä pärjää formaattimarkkinoilla. Sen takia tarvitaan suunnitelma uuden idean toteutukselle sekä markkinointiin että levitykseen. Tutkielmastani löytyy ohjeita ja vinkkejä siihen, kuinka ideasta saadaan aikaan valmis ohjelmaformaatti ja kuinka potentiaalisia formaattiostajaehdokkaita kannattaa lähestyä uuden formaatti-idean kanssa.
Tutkimukseni avuksi valitsin niin kirjallista tietoa, haastattelujen kautta kerättyä informaatiota kuin omia kokemuksiakin. Omakohtaisena formaatinluomiskokemuksena käytän Oulun seudun ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä tekemääni visailuohjelmaideaa, joka kantaa nimeä Kuka tietää. Tutkielmassani myös vertailen kirjatietoutta ja omakohtaisia kokemuksia toisiinsa, jotta nähtäisiin kuinka eri formaattien luomistapaukset eroavat toisistaan.
Tutkielmani antaa yksityisen tekijän/ pienen yrityksen näkökulman formaatin-luontiin ja -markkinointiin. Sen tarkoitus ei siis ole kertoa, kuinka suuret tuotantoyhtiöt ja televisiokanavat luovat uusia menestyviä formaatteja. Tutkielmani osoittaa sen, että myös pienemmällä budjetilla ja työryhmällä toimivat uudet ideoijat pystyvät luomaan toimivia ja kiinnostavia visailuformaatteja, jotka toivottavasti jäävät myös televisiohistoriaan.
Pelkällä hyvällä idealla ei vielä pärjää formaattimarkkinoilla. Sen takia tarvitaan suunnitelma uuden idean toteutukselle sekä markkinointiin että levitykseen. Tutkielmastani löytyy ohjeita ja vinkkejä siihen, kuinka ideasta saadaan aikaan valmis ohjelmaformaatti ja kuinka potentiaalisia formaattiostajaehdokkaita kannattaa lähestyä uuden formaatti-idean kanssa.
Tutkimukseni avuksi valitsin niin kirjallista tietoa, haastattelujen kautta kerättyä informaatiota kuin omia kokemuksiakin. Omakohtaisena formaatinluomiskokemuksena käytän Oulun seudun ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä tekemääni visailuohjelmaideaa, joka kantaa nimeä Kuka tietää. Tutkielmassani myös vertailen kirjatietoutta ja omakohtaisia kokemuksia toisiinsa, jotta nähtäisiin kuinka eri formaattien luomistapaukset eroavat toisistaan.
Tutkielmani antaa yksityisen tekijän/ pienen yrityksen näkökulman formaatin-luontiin ja -markkinointiin. Sen tarkoitus ei siis ole kertoa, kuinka suuret tuotantoyhtiöt ja televisiokanavat luovat uusia menestyviä formaatteja. Tutkielmani osoittaa sen, että myös pienemmällä budjetilla ja työryhmällä toimivat uudet ideoijat pystyvät luomaan toimivia ja kiinnostavia visailuformaatteja, jotka toivottavasti jäävät myös televisiohistoriaan.