Hyvän varhaiskasvatuksen opettajan resepti : varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä opettajan ominaisuuksista ja toiminnasta
Leminen, Hannes; Pönniö, Emmi (2021)
Leminen, Hannes
Pönniö, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924738
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä varhaiskasvatuksen opettaja. Laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, millaisia asioita varhaiskasvatuksen opettajat, hoitajat sekä avustajat pitävät tärkeinä varhaiskasvatuksen opettajan ominaisuuksissa ja toiminnassa sekä mitä he toivovat varhaiskasvatuksen opettajalta. Kyselyn tuloksista tehtiin Hyvän varhaiskasvatuksen opettajan resepti -juliste, jonka tarkoituksena on, että päiväkodin työntekijät näkevät konkreettisesti, millainen hyvä varhaiskasvatuksen opettaja on heidän mielestään ja mitä häneltä toivotaan. Tutkimus tarjosi mahdollisuuden päiväkotiarjen ja työyhteisön kehittämiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi eteläsuomalainen kunta. Yhteyshenkilönä oli päiväkodin johtaja, jonka alaisuudessa oleviin kolmeen päiväkotiin laadittiin digitaalinen kysely tutkimusaiheesta. Tutkimusaineisto muodostui 11 varhaiskasvatuksen kasvattajan vastauksista kyselyyn, joka toteutettiin 30.9.–15.10.2021. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua. Analyysissä muodostui kahdeksan teemaa, jotka luokiteltiin kahden yläkäsitteen alle: Henkilökohtaiset ominaisuudet sekä Ammatillinen osaaminen.
Tutkimustulosten mukaan hyvän varhaiskasvatuksen opettajan henkilökohtaisia ominaisuuksia olivat asenne, persoona ja luovuus. Ammatilliseen osaamiseen kuuluivat ammattitaito, vuorovaikutustaidot, lapsilähtöisyys, työssä kestävyys sekä yhteistyöosaaminen. Johtopäätöksenä todetaan, että hyvällä varhaiskasvatuksen opettajalla on sekä henkilökohtaisia ominaisuuksia että ammatillista osaamista, joita hän hyödyntää toiminnassaan. Lapset ovat hänen kaiken toimintansa keskiössä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi eteläsuomalainen kunta. Yhteyshenkilönä oli päiväkodin johtaja, jonka alaisuudessa oleviin kolmeen päiväkotiin laadittiin digitaalinen kysely tutkimusaiheesta. Tutkimusaineisto muodostui 11 varhaiskasvatuksen kasvattajan vastauksista kyselyyn, joka toteutettiin 30.9.–15.10.2021. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua. Analyysissä muodostui kahdeksan teemaa, jotka luokiteltiin kahden yläkäsitteen alle: Henkilökohtaiset ominaisuudet sekä Ammatillinen osaaminen.
Tutkimustulosten mukaan hyvän varhaiskasvatuksen opettajan henkilökohtaisia ominaisuuksia olivat asenne, persoona ja luovuus. Ammatilliseen osaamiseen kuuluivat ammattitaito, vuorovaikutustaidot, lapsilähtöisyys, työssä kestävyys sekä yhteistyöosaaminen. Johtopäätöksenä todetaan, että hyvällä varhaiskasvatuksen opettajalla on sekä henkilökohtaisia ominaisuuksia että ammatillista osaamista, joita hän hyödyntää toiminnassaan. Lapset ovat hänen kaiken toimintansa keskiössä.