Lääkeinjektion antaminen 6-8 vuotiaalle lapselle reisilihakseen -opetusvideo
Kantanen, Daniel; Hällström, Niina (2021)
Lataukset:
Kantanen, Daniel
Hällström, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924694
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja helposti opetuksen tukena käytettävä opetusvideo Laurea ammattikorkeakoulun käyttöön injektion antamisesta 6-8 vuotiaalle lapselle reisilihakseen. Tavoitteena oli helpottaa sairaanhoitaja- ja terveydenhoitaja opiskelijoiden oppimista, tuottamalla opetusvideo, jota voi käyttää muun opetuksen tukena.
Opinnäytetyössä käsitellään viimeisimpään näyttöön ja tutkimustietoon pohjautuen injektion antoon valmistautuminen, injektion anto lapselle ja jälkihoito-ohjeet injektion annon jälkeen. Lisäksi opinnäytetyössä on otettu huomioon yleisimmät lastenhoitotyön periaatteet kuten lasten pelkojen huomioiminen, ja huoltajan läsnäolo. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyvä video on tuotettu opiskelijalähtöisesti, ja IV moduulin opiskelijoilla sekä opettajilla on ollut mahdollisuus päästä vaikuttamaan valmistuvaan videoon koko prosessin ajan aina käsikirjoituksesta valmiin videon arviointiin asti. Palautetta videokäsikirjoituksesta ja videosta saatiin pieneltä otannalta, joilta tullut palaute oli positiivista, eikä kehitysehdotuksia saatu. Isommalla otannalla kehittämisehdotuksia olisi voitu saada, ja näin ollen laajemman näkökulman kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käsitellään viimeisimpään näyttöön ja tutkimustietoon pohjautuen injektion antoon valmistautuminen, injektion anto lapselle ja jälkihoito-ohjeet injektion annon jälkeen. Lisäksi opinnäytetyössä on otettu huomioon yleisimmät lastenhoitotyön periaatteet kuten lasten pelkojen huomioiminen, ja huoltajan läsnäolo. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyvä video on tuotettu opiskelijalähtöisesti, ja IV moduulin opiskelijoilla sekä opettajilla on ollut mahdollisuus päästä vaikuttamaan valmistuvaan videoon koko prosessin ajan aina käsikirjoituksesta valmiin videon arviointiin asti. Palautetta videokäsikirjoituksesta ja videosta saatiin pieneltä otannalta, joilta tullut palaute oli positiivista, eikä kehitysehdotuksia saatu. Isommalla otannalla kehittämisehdotuksia olisi voitu saada, ja näin ollen laajemman näkökulman kehittämiseen.