Hyödykemuotoinen joukkorahoitus tuotelanseerauksen työkaluna: joukkorahoituskampanjan onnistumiseen vaikuttavat tekijät ja edellytykset
Koivumaa, Severi (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Koivumaa, Severi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924709
Tiivistelmä
Joukkorahoituksessa kampanjan pitäjä etsii rahoitusta uuden tuotteen lanseeraukseen suurelta joukolta ihmisiä. Hyödykemuotoisessa joukkorahoituksessa tukijat voivat antaa kampanjalle valitsemansa määrän rahallista tukea, jota vastaan he saavat erilaisia palkintoja, kuten esimerkiksi itse tuotteen sen valmistuttua. Joukkorahoituskampanja onnistuu, kun se saavuttaa sen määrittämän tavoitesumman kokonaistuelle. Opinnäytetyössä tutkittiin hyödykemuotoista joukkorahoitusta työkaluna uusien tuotteiden ja tuoteideoiden rahoituksessa sekä joukkorahoituskampanjoiden onnistumisen edellytyksiä. Opinnäytetyö keskittyy internetissä erilaisten joukkorahoituspalveluiden, kuten Kickstarterin ja Indiegogon, kautta tehtävään joukkorahoitukseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään hyödykemuotoista joukkorahoitusta ja sen onnistumisen edellytyksiä erilaisten lähteiden näkökulmasta. Teoriaosuus jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä käsitellään hyödykemuotoista joukkorahoitusta käsitteenä ja toisessa sen onnistumisen edellytyksiä ennen kampanjaa, kampanjan aikana ja kampanjan jälkeen.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jolla tutkittiin joukkorahoituksen tunnettavuutta ja teoriaosiossa käsiteltyjen asioiden paikkansapitävyyttä. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että joukkorahoitus ei ole vielä kovin tunnettu. Tulokset myös tukevat teoriaosiossa lähteiden painottamaa väittämää markkinoinnin tärkeydestä ennen joukkorahoituskampanjaa. Kyselyn perusteella yleinen asenne joukkorahoitusta kohtaan on hyvä. In crowdfunding, an entrepreneur raises money for a launch of a new product from large amount of people. In reward-based crowdfunding backers, that is the campaigns sponsors, receive a reward for their pledge such as the financed product itself after it’s ready. Crowdfunding campaign is considered successful when it has raised its total funding goal. This thesis focuses on reward-based crowdfunding as a tool for funding product launches and new product ideas. The thesis also researches prerequisites of successful crowdfunding projects, and it focuses on crowdfunding through internet services, such us Kickstarter and Indiegogo.
In the theoretical section of the thesis, it deals with the research subject from the perspective of various sources. Theory section is divided into two parts, the first part focuses on reward-based crowdfunding as a concept and second part focuses on the prerequisites of the successful crowdfunding project before the campaign, during the campaign and after the campaign. The thesis report ends with report from the survey about the common awareness of crowdfunding and accuracy of the things addressed in theoretical section.
The study concludes that common awareness about crowdfunding isn’t very good. The survey results also supports the claim from theoretical section that marketing before a crowdfunding campaign is very important. Survey shows that common attitude towards crowdfunding is positive.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään hyödykemuotoista joukkorahoitusta ja sen onnistumisen edellytyksiä erilaisten lähteiden näkökulmasta. Teoriaosuus jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä käsitellään hyödykemuotoista joukkorahoitusta käsitteenä ja toisessa sen onnistumisen edellytyksiä ennen kampanjaa, kampanjan aikana ja kampanjan jälkeen.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jolla tutkittiin joukkorahoituksen tunnettavuutta ja teoriaosiossa käsiteltyjen asioiden paikkansapitävyyttä. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että joukkorahoitus ei ole vielä kovin tunnettu. Tulokset myös tukevat teoriaosiossa lähteiden painottamaa väittämää markkinoinnin tärkeydestä ennen joukkorahoituskampanjaa. Kyselyn perusteella yleinen asenne joukkorahoitusta kohtaan on hyvä.
In the theoretical section of the thesis, it deals with the research subject from the perspective of various sources. Theory section is divided into two parts, the first part focuses on reward-based crowdfunding as a concept and second part focuses on the prerequisites of the successful crowdfunding project before the campaign, during the campaign and after the campaign. The thesis report ends with report from the survey about the common awareness of crowdfunding and accuracy of the things addressed in theoretical section.
The study concludes that common awareness about crowdfunding isn’t very good. The survey results also supports the claim from theoretical section that marketing before a crowdfunding campaign is very important. Survey shows that common attitude towards crowdfunding is positive.