Sosiaalisen median strategia rekrytoinnin tehostamiseen Kalevi Saari Oy:lle
Saari, Karoliina (2021)
Saari, Karoliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824431
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli laatia sosiaalisen median strategia rekrytoinnin tehostamiseen Kalevi Saari Oy:lle. Toimeksiantajayritys on vasta aloittamassa sosiaalisen median käyttöä, joten tietämys sosiaalisen median strategiseen markkinointiin on hyvin vähäinen.
Opinnäytetyön tutkimusotteena oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa rekrytoinnista, sosiaalisesta median markkinoinnista ja sen strategian luomisesta. Tutkimuksen pohjalta voitiin laatia toimeksiantajayrityksen tarpeita vastaava sosiaalisen median strategia. Tutkimuksessa suoritettiin avoin haastattelu Kalevi Saari Oy:n toimitusjohtajalle, ja tehtiin alan yritysten vertailuhavainnointia, benchmarking-menetelmää hyödyntäen.
Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi muodostui miten Kalevi Saari Oy voi hyödyntää sosiaalista mediaa rekrytoinnissaan. Tutkimusongelmaan lähestyminen aloitettiin tutkimalla rekrytoinnin yleistä tilaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän jälkeen siirryttiin sosiaalisen median tutkintaan, jossa keskityttiin etenkin sen markkinointi ja rekrytointi mahdollisuuksiin, sekä kanava tarjontaan. Tutkimuskohteena oli erityisesti sosiaalisen median strategia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalinen media on tehokas tapa tavoittaa suuri kohdeyleisö sekä passiiviset työnhakijat. Sen avulla voi parantaa tunnettavuutta ja työnantajamielikuvaa, jotka vaikuttavat vahvasti rekrytoinnin onnistumiseen. Sosiaalisen median strategiassa määriteltiin yrityksen nykytila, tavoitteet, käytettävät kanavat ja kohderyhmä sekä resurssit, budjetti ja mittarit. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että Kalevi Saari Oy:n kannattaa aloittaa sosiaalisen median käyttö 1-2 kanavasta, jotta resurssit riittävät, kanavat pysyvät aktiivisena ja sisältö laadukkaana.
Opinnäytetyön tutkimusotteena oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa rekrytoinnista, sosiaalisesta median markkinoinnista ja sen strategian luomisesta. Tutkimuksen pohjalta voitiin laatia toimeksiantajayrityksen tarpeita vastaava sosiaalisen median strategia. Tutkimuksessa suoritettiin avoin haastattelu Kalevi Saari Oy:n toimitusjohtajalle, ja tehtiin alan yritysten vertailuhavainnointia, benchmarking-menetelmää hyödyntäen.
Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi muodostui miten Kalevi Saari Oy voi hyödyntää sosiaalista mediaa rekrytoinnissaan. Tutkimusongelmaan lähestyminen aloitettiin tutkimalla rekrytoinnin yleistä tilaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän jälkeen siirryttiin sosiaalisen median tutkintaan, jossa keskityttiin etenkin sen markkinointi ja rekrytointi mahdollisuuksiin, sekä kanava tarjontaan. Tutkimuskohteena oli erityisesti sosiaalisen median strategia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalinen media on tehokas tapa tavoittaa suuri kohdeyleisö sekä passiiviset työnhakijat. Sen avulla voi parantaa tunnettavuutta ja työnantajamielikuvaa, jotka vaikuttavat vahvasti rekrytoinnin onnistumiseen. Sosiaalisen median strategiassa määriteltiin yrityksen nykytila, tavoitteet, käytettävät kanavat ja kohderyhmä sekä resurssit, budjetti ja mittarit. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että Kalevi Saari Oy:n kannattaa aloittaa sosiaalisen median käyttö 1-2 kanavasta, jotta resurssit riittävät, kanavat pysyvät aktiivisena ja sisältö laadukkaana.