Digitaalisen markkinoinnin vaikuttavuus ja kehittäminen hanketoiminnassa - case Monenlaista muikusta
Ruohonen, Henna (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824448
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy hanketoiminnan digitaalisen markkinoinnin vaikuttavuuteen ja sen kehittämistoimenpiteisiin. Tutkimustyö perustuu Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Maistuvaa muikusta – uusia ruokatuotteita ammattikeittiöille -hankkeeseen ja hankkeen järjestämien tapahtumien digitaalisen markkinoinnin tutkimukseen Monenlaista muikusta -tapahtumapäivien osalta. Työ on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa kehitettiin konkreettisena tuotok-sena hanketoiminnalle suunnattu digitaalisen markkinoinnin kehityskooste. Määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka Internetissä ja sosiaalisessa mediassa tehty digitaalinen markkinointi vaikuttaa tapahtumien ja julkaisuiden näkyvyyteen ja millaisena tutkittavat digitaalista markkinointia pitivät. Tutkimuksessa perehdyttiin tavoitellun kohderyhmän saavuttamiseen ja markkinoinnin suuntaamiseen sekä yleisesti tutkittavien sosiaalisen median sovellusten käyttötapoihin, tarkoituksiin ja motiiveihin. Tutkimuksen vastauksia hyödynnettiin hanketoiminnalle suunnatun Kehityskooste – Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen hanketoiminnassa -dokumentin laatimisessa.
Työssä käytettiin määrällisen tutkimuksen menetelmänä verkkokyselyä, johon oli mahdollista vastata sähköpostitse lähetetyn linkin kautta sekä Facebookissa tai vaihtoehtoisesti Monenlaista muikusta -tapahtumapäivien aikana. Vastausten analysoinnissa käytettiin vertailevaa näkökulmaa Tilastokeskuksen vuoden 2020 väestön tieto -ja viestintätekniikan käyttötutkimusta, joka materiaalina tuki opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tuloksia ja laajensi työtä. Kehityskooste summasi vertailua ja toimi työn toiminnallisena osuutena, joka annettiin hankkeen käyttöön.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että hanketoiminnan digitaalisen markkinoinnin väylät saavuttavat kohderyhmän melko hyvin. Hanke on tähän asti hyödyntänyt digitaalisessa markkinoinnissaan eniten omaa verkkosivustoa ja sähköpostilistausta sekä sosiaalisen median sovelluksista Facebookia. Tutkimuksen ja vertailun perusteella jatkossa voitaisiin hyödyntää myös muita sosiaalisen median kanavia näkyvyyden edistämiseksi ja uusien kohderyhmien saavuttamiseksi. Nykyisellään hankkeen julkaisut eivät tavoita kaikkia potentiaalisia kohderyhmiä, sillä sovellusten väliset käyttäjäryhmät eroavat toisistaan esimerkiksi ikärakenteeltaan. Kehityskoosteessa on nostettu esiin myös tutkittavien toive viestinnän monipuolisuudesta, ajantasaisuudesta ja selkeydestä.
Asiasanat: Digitaalinen markkinointi, hankesuunnittelu, kehittäminen,
sosiaalinen media
Työssä käytettiin määrällisen tutkimuksen menetelmänä verkkokyselyä, johon oli mahdollista vastata sähköpostitse lähetetyn linkin kautta sekä Facebookissa tai vaihtoehtoisesti Monenlaista muikusta -tapahtumapäivien aikana. Vastausten analysoinnissa käytettiin vertailevaa näkökulmaa Tilastokeskuksen vuoden 2020 väestön tieto -ja viestintätekniikan käyttötutkimusta, joka materiaalina tuki opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tuloksia ja laajensi työtä. Kehityskooste summasi vertailua ja toimi työn toiminnallisena osuutena, joka annettiin hankkeen käyttöön.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että hanketoiminnan digitaalisen markkinoinnin väylät saavuttavat kohderyhmän melko hyvin. Hanke on tähän asti hyödyntänyt digitaalisessa markkinoinnissaan eniten omaa verkkosivustoa ja sähköpostilistausta sekä sosiaalisen median sovelluksista Facebookia. Tutkimuksen ja vertailun perusteella jatkossa voitaisiin hyödyntää myös muita sosiaalisen median kanavia näkyvyyden edistämiseksi ja uusien kohderyhmien saavuttamiseksi. Nykyisellään hankkeen julkaisut eivät tavoita kaikkia potentiaalisia kohderyhmiä, sillä sovellusten väliset käyttäjäryhmät eroavat toisistaan esimerkiksi ikärakenteeltaan. Kehityskoosteessa on nostettu esiin myös tutkittavien toive viestinnän monipuolisuudesta, ajantasaisuudesta ja selkeydestä.
Asiasanat: Digitaalinen markkinointi, hankesuunnittelu, kehittäminen,
sosiaalinen media