Nuorten naisten johtajuus -kurssi: nuorten naisten käsityksiä omista vahvuuksistaan, pystyvyydestään sekä mahdollisuuksistaan vaikuttaa omaan koulutus- ja työuraan
Nurminen, Marika (2021)
Nurminen, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824592
Tiivistelmä
Suomen työmarkkinat ovat vahvasti segregoituneet eli eriytyneet sukupuolen mukaan. Segregaatio tuottaa ja ylläpitää naisten ja miesten välistä epätasa-arvoa koulutus- ja työurilla, palkkauksessa sekä ylläpitää sukupuolistereotypioita. Eriytymistä tapahtuu jo nuoruudessa koulutusvalintojen kautta. Nuorten koulutusvalintoihin vaikuttavat muun muassa heidän käsityksensä omista vahvuuksistaan, pystyvyydestään ja mahdollisuuksistaan itse vaikuttaa tulevaisuuteensa.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Helsingin Nuorten Naisten Kristillisen Yhdistys ry:n Nuorten naisten johtajuuskoulu -hankkeessa. Nuorten naisten johtajuuskoulu on kehittämis- ja pilotointihanke, jonka toiminnalla pyritään tukemaan nuorten naisten ura- ja työelämätaitoja sekä itsensä monipuolista kehittämistä arjessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Nuorten naisten johtajuus –kurssille osallistuneiden käsityksiä omista vahvuuksistaan, pystyvyydestään ja mahdollisuuksistaan vaikuttaa omaan elämäänsä ja tulevaisuuteensa sekä osallistujien kokemuksia itse kurssista ja sen teemoista. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa hankkeen kehittämisen ja arvioimisen tueksi.
Tämä opinnäytetyö on monimenetelmällinen tutkimustyö, jossa on hyödynnetty sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelulla, kyselyllä sekä havainnoimalla. Tietopohjassa on märitelty opinnäytetyössä käytettäviä keskeisiä käsitteitä tutkimuskirjallisuuteen pohjaten sekä esitelty opinnäytetyöhön liittyvän Nuorten naisten johtajuus -kurssin kehittämisprosessia.
Opinnäytetyön keskeisimpänä johtopäätöksenä on se, että vaikka lukiolaiset nuoret naiset näyttäytyvät hyvinkin pärjääviltä ja heillä on vahva usko tulevaisuuden mahdollisuuksiin koulutus- ja työurilla, hyötyvät he omien vahvuuksien ja potentiaalin tarkastelusta ja muun muassa työelämätaitojen opettelusta turvallisessa ja kannustavassa vertaistuellisessa ryhmässä. Hankkeen puitteissa on voitu myös kehittää yhteistyötä järjestötoiminnan ja koulun välillä.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Helsingin Nuorten Naisten Kristillisen Yhdistys ry:n Nuorten naisten johtajuuskoulu -hankkeessa. Nuorten naisten johtajuuskoulu on kehittämis- ja pilotointihanke, jonka toiminnalla pyritään tukemaan nuorten naisten ura- ja työelämätaitoja sekä itsensä monipuolista kehittämistä arjessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Nuorten naisten johtajuus –kurssille osallistuneiden käsityksiä omista vahvuuksistaan, pystyvyydestään ja mahdollisuuksistaan vaikuttaa omaan elämäänsä ja tulevaisuuteensa sekä osallistujien kokemuksia itse kurssista ja sen teemoista. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa hankkeen kehittämisen ja arvioimisen tueksi.
Tämä opinnäytetyö on monimenetelmällinen tutkimustyö, jossa on hyödynnetty sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelulla, kyselyllä sekä havainnoimalla. Tietopohjassa on märitelty opinnäytetyössä käytettäviä keskeisiä käsitteitä tutkimuskirjallisuuteen pohjaten sekä esitelty opinnäytetyöhön liittyvän Nuorten naisten johtajuus -kurssin kehittämisprosessia.
Opinnäytetyön keskeisimpänä johtopäätöksenä on se, että vaikka lukiolaiset nuoret naiset näyttäytyvät hyvinkin pärjääviltä ja heillä on vahva usko tulevaisuuden mahdollisuuksiin koulutus- ja työurilla, hyötyvät he omien vahvuuksien ja potentiaalin tarkastelusta ja muun muassa työelämätaitojen opettelusta turvallisessa ja kannustavassa vertaistuellisessa ryhmässä. Hankkeen puitteissa on voitu myös kehittää yhteistyötä järjestötoiminnan ja koulun välillä.