Tornion panimon kansainvälistäminen - markkinointisuunnitelman kehittäminen Espanjan markkinoille
Kumpuniemi, Valtteri (2021)
Kumpuniemi, Valtteri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tornion Panimolle toimiva markkinointisuunnitelma Espanjan markkinoille, kohdennettuna Costa del sol -alueelle. Opinnäytetyössä suunniteltiin markkinoinnin vuosikello vuodelle 2022, ja vuosikellossa on kuvattuna oleellisimmat juhlat Espanjassa, Andalusiassavuonna 2022, joita kannattaa huomioida markkinointia suunnitellessa. Vuosikellon yhteyteen on myös tehty esimerkki julkaisukalenterista tammikuulle 2022.
Tutkimusaineistoa kerättiin markkinointisuunnitelmaan, markkinointiviestintään, Espanjan alkoholilainsäädäntöön, Espanjan olutkulttuuriin ja Espanjan suomalaisiin liittyvistä lähteistä. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä kirjallisuutta, verkkolähteitä kuten asiantuntijablogeja sekä artikkeleita ja tilastotietoa.
Opinnäytetyössä tehtiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, johon tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelussa haastateltiin viittä suomalaista Espanjan Costa del solilla toimivaa yrittäjää. Haastattelut toteutettiin sähköpostin välityksellä.
Tutkimuksesta saadun tiedon mukaan suomalaisten lisäksi myös espanjalaiset ostavat suomalaisia oluita sekä suomalaisista pienpanimotuotteista voidaan olla kiinnostuneita Suomi-baareissa ja esimerkiksi teemaoluille voi olla kiinnostusta myös Espanjan Costa del solilla.
Tutkimusaineistoa kerättiin markkinointisuunnitelmaan, markkinointiviestintään, Espanjan alkoholilainsäädäntöön, Espanjan olutkulttuuriin ja Espanjan suomalaisiin liittyvistä lähteistä. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä kirjallisuutta, verkkolähteitä kuten asiantuntijablogeja sekä artikkeleita ja tilastotietoa.
Opinnäytetyössä tehtiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, johon tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelussa haastateltiin viittä suomalaista Espanjan Costa del solilla toimivaa yrittäjää. Haastattelut toteutettiin sähköpostin välityksellä.
Tutkimuksesta saadun tiedon mukaan suomalaisten lisäksi myös espanjalaiset ostavat suomalaisia oluita sekä suomalaisista pienpanimotuotteista voidaan olla kiinnostuneita Suomi-baareissa ja esimerkiksi teemaoluille voi olla kiinnostusta myös Espanjan Costa del solilla.