Yrityksen henkilöstö- ja projektijohtamisen käytänteiden kehittäminen - kehittäjän päiväkirja
Riikonen, Tero (2021)
Riikonen, Tero
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824325
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön toimeksiantona oli kehittää kunnossapitopalveluita ja konepajatoimintaa keskittyvän yrityksen esihenkilötyötä, projektihallintaa sekä henkilöstön työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä. Tavoitteina oli vahvistaa myös henkilöstön itseohjautuvuutta ja lisätä yhteistyökyvykkyyttä. Omat henkilökohtaiset tavoitteeni oli syventää osaamistani projektinhallinnassa ja henkilöstöjohtamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen seurantaviikon aikana. Työviikon keskeiset tapahtumat raportointiin päiväkohtaisesti, joiden pohjalta koostettiin viikkoanalyysit. Analyyseissä taustoitettiin tehtävää yrityksen ja oman osaamisen kehitystyötä tutkittuun tietoon ja lähdekirjallisuuteen pohjautuen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys syventyi yrityksen johtamisjärjestelmään, projektihallintaan, esihenkilötyöhön sekä henkilöstön työhyvinvointiin. Lisäksi kirjoitettiin työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista sekä johtamisesta, että esihenkilötyöstä.
Opinnäytetyön aikana muodostui laaja ymmärrys koko yrityksen liiketoiminnasta. Kehitystyön tarpeet kohdentuivat henkilöstöjohtamiseen sekä projektinhallintaan. Valittujen kehityskohteiden keskeiset sisällöt olivat henkilöstön ohjauksessa ja töiden hallinnoinnissa, muutaman työntekijän epäasiallisessa käyttäytymisessä ja tiimien välisissä yhteistyön haasteissa sekä sisäisessä viestinnässä. Asiakassuhteiden hallinnassa havaittiin puutteita pitkäjänteisessä kehittämisessä ja palvelukokonaisuuden laadun heittelyssä. Projektihallinta oli vaikeasti hallittavissa puutteellisten suunnittelun ja resursoinnin takia.
Keskeisemmät tulokset saavutettiin henkilöstön toimintatapojen yhtenäistämisessä sekä keskinäisten ristiriitojen käsittelyssä. Näiden lisäksi projektikokonaisuuksia saatiin jalkautettua lähemmäksi tekijäporrasta. Asiakassuhteissa keskinäinen viestintä ja jatkuvuutta tukeva kehitystoiminta parani. Jatkossa kehittämistyö tulee kohdentaa erityisesti henkilöstön hallintaan ja projektikokonaisuuksien läpivientiin, sisäiseen viestintään sekä yhteisten toimintatapojen ylläpitämiseen. Asiakassuhteissa tulee edelleen vahvistaa viestintää ja lisämyyntiä edistävää kehitystoimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen seurantaviikon aikana. Työviikon keskeiset tapahtumat raportointiin päiväkohtaisesti, joiden pohjalta koostettiin viikkoanalyysit. Analyyseissä taustoitettiin tehtävää yrityksen ja oman osaamisen kehitystyötä tutkittuun tietoon ja lähdekirjallisuuteen pohjautuen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys syventyi yrityksen johtamisjärjestelmään, projektihallintaan, esihenkilötyöhön sekä henkilöstön työhyvinvointiin. Lisäksi kirjoitettiin työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista sekä johtamisesta, että esihenkilötyöstä.
Opinnäytetyön aikana muodostui laaja ymmärrys koko yrityksen liiketoiminnasta. Kehitystyön tarpeet kohdentuivat henkilöstöjohtamiseen sekä projektinhallintaan. Valittujen kehityskohteiden keskeiset sisällöt olivat henkilöstön ohjauksessa ja töiden hallinnoinnissa, muutaman työntekijän epäasiallisessa käyttäytymisessä ja tiimien välisissä yhteistyön haasteissa sekä sisäisessä viestinnässä. Asiakassuhteiden hallinnassa havaittiin puutteita pitkäjänteisessä kehittämisessä ja palvelukokonaisuuden laadun heittelyssä. Projektihallinta oli vaikeasti hallittavissa puutteellisten suunnittelun ja resursoinnin takia.
Keskeisemmät tulokset saavutettiin henkilöstön toimintatapojen yhtenäistämisessä sekä keskinäisten ristiriitojen käsittelyssä. Näiden lisäksi projektikokonaisuuksia saatiin jalkautettua lähemmäksi tekijäporrasta. Asiakassuhteissa keskinäinen viestintä ja jatkuvuutta tukeva kehitystoiminta parani. Jatkossa kehittämistyö tulee kohdentaa erityisesti henkilöstön hallintaan ja projektikokonaisuuksien läpivientiin, sisäiseen viestintään sekä yhteisten toimintatapojen ylläpitämiseen. Asiakassuhteissa tulee edelleen vahvistaa viestintää ja lisämyyntiä edistävää kehitystoimintaa.