Joulutorin suunnittelu
Karjalainen, Jesper (2021)
Karjalainen, Jesper
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on suunnitella ja antaa jatkokehitysideoita Joensuun Kaupunkikeskusta ry Virran Maakunnalliselle Joulutorille. Tavoitteena on löytää kehitysideoita Joulutorille benchmarkingin avulla, sekä suunnitella oma näkemys joulutorista ja sen pohjapiirustuksesta. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Joensuun Kaupunkikeskustayhdistys Virta Ry.
Opinnäytetyössä käsitellään tapahtuman suunnittelun ja markkinoinnin teoriaa. Teoriaosiossa paneudu tapahtuman suunnittelun lupa-asioita, tapahtuman järjestämiseen liittyviä asioita, kuten tapahtuman aikaa, paikkaa ja kohderyhmää, sekä budjetointia ja tapahtuman markkinointia. Opinnäytetyö sisältää myös pohdintaa tapahtuman kehittämisestä jatkossa. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tavoitella käytännöllistä oppimista ja ohjeistamista
Tapahtuman suunnittelu on prosessi, johon kuuluu monta eri vaihetta. Näitä vaiheita ovat budjetointi, kohderyhmä, ajankohta ja paikka sekä lupa-asiat. Hyvällä suunnittelulla voidaan toteuttaa pohja onnistuneelle tapahtumalle. Opinnäytetyö tuo kehitysehdotuksia tapahtuman suunnittelulle, sekä vaihtoehtoisia ideoita tapahtuman ohjelmistoon ja tarjontaan. The purpose of this thesis is to provide improvement ideas and solutions for a Christmas market organized by Joensuun Kaupunkikeskustayhdistys Virta Ry. The goal of this thesis is to provide suggestive solutions via benchmarking. I will also provide my own vision for the Christmas market.
In this thesis I talk about theory behind event planning and marketing. Theory segment is combined with subjects that are important while planning an event, such as timing, location, target group, permissions, marketing and the budget.
This thesis was practice based. This thesis’ purpose is to seek practical learning and instructing.
Planning an event is a process which includes many different steps, such as budgeting, defining the target audience, scheduling and venue. With precise planning it is possible to produce solid foundations for a successful event. This thesis provides improvement ideas on event planning and provides alternative ideas on event repertory.
Opinnäytetyössä käsitellään tapahtuman suunnittelun ja markkinoinnin teoriaa. Teoriaosiossa paneudu tapahtuman suunnittelun lupa-asioita, tapahtuman järjestämiseen liittyviä asioita, kuten tapahtuman aikaa, paikkaa ja kohderyhmää, sekä budjetointia ja tapahtuman markkinointia. Opinnäytetyö sisältää myös pohdintaa tapahtuman kehittämisestä jatkossa. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tavoitella käytännöllistä oppimista ja ohjeistamista
Tapahtuman suunnittelu on prosessi, johon kuuluu monta eri vaihetta. Näitä vaiheita ovat budjetointi, kohderyhmä, ajankohta ja paikka sekä lupa-asiat. Hyvällä suunnittelulla voidaan toteuttaa pohja onnistuneelle tapahtumalle. Opinnäytetyö tuo kehitysehdotuksia tapahtuman suunnittelulle, sekä vaihtoehtoisia ideoita tapahtuman ohjelmistoon ja tarjontaan.
In this thesis I talk about theory behind event planning and marketing. Theory segment is combined with subjects that are important while planning an event, such as timing, location, target group, permissions, marketing and the budget.
This thesis was practice based. This thesis’ purpose is to seek practical learning and instructing.
Planning an event is a process which includes many different steps, such as budgeting, defining the target audience, scheduling and venue. With precise planning it is possible to produce solid foundations for a successful event. This thesis provides improvement ideas on event planning and provides alternative ideas on event repertory.