Toiminnallisen tilanteen luominen työ- ja toimintakyvyn arviointiin
Lahtinen, Titta; Pailakka, Anu (2021)
Lataukset:
Lahtinen, Titta
Pailakka, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724026
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aihe nousi Helsingin kaupungin terveys- ja hyvinvointikeskuksissa työskentelevien toimintaterapeuttien tarpeesta saada konkreettinen työkalu osaksi työ- ja toimintakyvyn arviointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Helsingin kaupungin toimintaterapian eri toimipisteissä toteutettavaksi sopiva toiminta, jota havainnoimalla toimintaterapeutit voivat arvioida asiakkaan työ- ja toimintakykyä. Kehiteltyä toiminnallista tilannetta havainnoimalla voidaan kerätä tietoa asiakkaan toiminnallisesta suoriutumisesta ja taidoista osana laajempaa työ- ja toimintakyvyn arviointia.
Toiminnallisen tilanteen kehittely pohjautui tehtäväsuuntautuneeseen toiminnan analyysiin ja AWC-FI- ja AWP-FI-arviointimenetelmien kolmeen taitoalueeseen. Opinnäytetyön teoreettisena taustana käytettiin inhimillisen toiminnan mallia. Malli on toimintaterapian asiakaslähtöinen ja toimintakeskeinen teoriamalli, joka tarjoaa laajan kuvan ihmisen toiminnasta.
Opinnäytetyön tuotokseksi muodostui arviointitilanteessa käytettävä toiminnallisen tilanteen käsikirjoitus. Käsikirjoitus sisältää asiakkaalle annettavat sanalliset ja kirjalliset ohjeet, tarvittavat välineet ja toimintaterapeuteille annettavat ohjeet. Yhteistyöorganisaation kaksi toimintaterapeuttia ja opinnäytetyön tekijät testasivat ja pisteyttivät toiminnat käsikirjoituksen mukaisesti. Pisteytyksessä käytettiin AWC-FI-arviointimenetelmää. Käsikirjoitus on opinnäytetyön liite 1.
Toimintaterapeuttien antaman palautteen perusteella toiminnallisen tilanteen käsikirjoitus ilmeni toimivaksi ja käytettäväksi työkaluksi asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn arviointeihin. Toimintojen havainnoiminen tuottaa tietoa asiakkaan taidoista ja suoriutumisesta ja on yksi osa työkyvyn arviointia. Kattavaan työ- ja toimintakyvyn arviointiin sisältyy usean tiedonkeruumenetelmän, kuten esimerkiksi asiakkaan haastattelun ja itsearvioinnin käyttäminen.
Työ- ja toimintakyvyn arvioiminen on moniulotteinen prosessi. Asiakkaiden monimuotoisten toimintakykyongelmien selvittelyyn tarvitaan uusia käytäntöjä ja monipuolista ja oikea-aikaista tiedonkeruuta. Toimintaterapian kokonaisvaltainen ja ihmisläheinen lähestymistapa ja arviointimenetelmät tuovatkin lisäarvoa työ- ja toimintakyvyn arviointiin. Toimintaterapian arviointimenetelmien avulla saadaan tietoa asiakkaan kokonaistilanteesta, motivaatiosta ja omasta pystyvyyden kokemuksesta.
Toiminnallisen tilanteen kehittely pohjautui tehtäväsuuntautuneeseen toiminnan analyysiin ja AWC-FI- ja AWP-FI-arviointimenetelmien kolmeen taitoalueeseen. Opinnäytetyön teoreettisena taustana käytettiin inhimillisen toiminnan mallia. Malli on toimintaterapian asiakaslähtöinen ja toimintakeskeinen teoriamalli, joka tarjoaa laajan kuvan ihmisen toiminnasta.
Opinnäytetyön tuotokseksi muodostui arviointitilanteessa käytettävä toiminnallisen tilanteen käsikirjoitus. Käsikirjoitus sisältää asiakkaalle annettavat sanalliset ja kirjalliset ohjeet, tarvittavat välineet ja toimintaterapeuteille annettavat ohjeet. Yhteistyöorganisaation kaksi toimintaterapeuttia ja opinnäytetyön tekijät testasivat ja pisteyttivät toiminnat käsikirjoituksen mukaisesti. Pisteytyksessä käytettiin AWC-FI-arviointimenetelmää. Käsikirjoitus on opinnäytetyön liite 1.
Toimintaterapeuttien antaman palautteen perusteella toiminnallisen tilanteen käsikirjoitus ilmeni toimivaksi ja käytettäväksi työkaluksi asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn arviointeihin. Toimintojen havainnoiminen tuottaa tietoa asiakkaan taidoista ja suoriutumisesta ja on yksi osa työkyvyn arviointia. Kattavaan työ- ja toimintakyvyn arviointiin sisältyy usean tiedonkeruumenetelmän, kuten esimerkiksi asiakkaan haastattelun ja itsearvioinnin käyttäminen.
Työ- ja toimintakyvyn arvioiminen on moniulotteinen prosessi. Asiakkaiden monimuotoisten toimintakykyongelmien selvittelyyn tarvitaan uusia käytäntöjä ja monipuolista ja oikea-aikaista tiedonkeruuta. Toimintaterapian kokonaisvaltainen ja ihmisläheinen lähestymistapa ja arviointimenetelmät tuovatkin lisäarvoa työ- ja toimintakyvyn arviointiin. Toimintaterapian arviointimenetelmien avulla saadaan tietoa asiakkaan kokonaistilanteesta, motivaatiosta ja omasta pystyvyyden kokemuksesta.