Konsumentbeteende i digitala kanaler
Grannas, Karolina (2021)
Grannas, Karolina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423777
Tiivistelmä
Sekä kuluttajakäyttäytyminen että ostoprosessi ovat muuttuneet digitalisoinnin ja digitaalisten kanavien ja sosiaalisen median lisääntyneen käytön vuoksi. Myös markkinointi on muuttunut muuttuneesta kuluttajakäyttäytymisestä ja muuttuneesta ostoprosessista johtuen. Tämä on johtanut lisääntyneeseen kilpailuun yritysten välillä ja yritysten on pitänyt keksiä uusia keinoja millä markkinoivat itseään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten kuluttajakäyttäytyminen ja ostoprosessi ovat muuttuneet digitalisoinnin myötä, sekä ottaa selvää, miten markkinointi on muuttunut muuttuneesta kuluttajakäyttäytymisestä ja ostoprosessista johtuen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin oppilaille Yrkeshögskolan Noviassa, ja sen vastausten perusteella saatiin kokonaiskuva vastanneiden kuluttajakäyttäytymisestä ja miten he toimivat ostoprosessissa. Saatiin myös selville, miten he vaikuttuivat markkinoinnista. Tultiin siihen tulokseen, että kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttivat eniten omat kokemukset ja käsitykset, mutta ostoprosessin aikana luotettiin myös paljon muiden arvosteluihin. Lopputulos näytti myös, että vastanneet vaikuttuivat paljon digitaalisesta markkinoinnista ja monen vastanneen mukaan heidän kuluttajakäyttäytymisensä oli muuttunut digitalisoinnin myötä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten kuluttajakäyttäytyminen ja ostoprosessi ovat muuttuneet digitalisoinnin myötä, sekä ottaa selvää, miten markkinointi on muuttunut muuttuneesta kuluttajakäyttäytymisestä ja ostoprosessista johtuen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin oppilaille Yrkeshögskolan Noviassa, ja sen vastausten perusteella saatiin kokonaiskuva vastanneiden kuluttajakäyttäytymisestä ja miten he toimivat ostoprosessissa. Saatiin myös selville, miten he vaikuttuivat markkinoinnista. Tultiin siihen tulokseen, että kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttivat eniten omat kokemukset ja käsitykset, mutta ostoprosessin aikana luotettiin myös paljon muiden arvosteluihin. Lopputulos näytti myös, että vastanneet vaikuttuivat paljon digitaalisesta markkinoinnista ja monen vastanneen mukaan heidän kuluttajakäyttäytymisensä oli muuttunut digitalisoinnin myötä.