Sisäinen laskentatoimi Tilitoimisto X:n tarjoamana palveluna
Piipponen, Roosa (2021)
Piipponen, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724068
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sisäinen laskentatoimi tilitoimiston tarjoamana palveluna. Tämän työn toimeksiantajana oli Tilitoimisto X. Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia sisäisen laskentatoimen palvelun kehittämiseen. Työ oli ajankohtainen, koska selkeitä toimintatapoja ei ole vielä tilitoimiston tarjoamille sisäisen laskentatoimen palveluille ja tutkimuksia aiheesta oli vähän. Tutkimuksessa oli kolme tutkimusongelmaa, selvittää, onko sisäisen laskentatoimen palvelulle tilitoimiston tarjoamana kysyntää, millaisia sisäisen laskentatoimen palveluita asiakkaat haluavat sekä
kuinka asiakkaat toivoisivat palvelun hinnoiteltavan.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tilitoimiston toimialaa, palvelun muotoilua ja hinnoittelua sekä sisäisen laskentatoimen osa-alueita. Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta, jossa hyödynnettiin määrällisen ja laadullisen menetelmän yhdistelmää. Määrällinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja laadullisen menetelmän aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Molempien aineistojen keruun perusjoukko koostui toimeksiantajan jo olemassa olevista asiakkaista. Kyselylomakkeeseen saatiin vastauksia 15, joka on 4,9 % perusjoukosta ja teemahaastatteluun haastateltiin 2 asiakasta.
Sisäisen laskentatoimen kysyntä ja palvelun sisältö vaihtelevat yrityskohtaisesti eikä siihen ole tiettyä toimintamallia. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että sisäisen laskentatoimen palveluille on yrityksissä tarvetta, mutta ulkoistaminen ei ollut kaikkien vastaajien kesken ajankohtaista tai sisäinen laskentatoimi toteutui jo oman yrityksen sisällä. Vastaajat eivät myöskään olleet täysin tietoisia siitä, mitkä sisäisen laskentatoimen osa-alueet olisivat juuri omalle yritykselleen tarpeellisia, joten tästä tulisi lisätä tietoisuutta. Sisäisen laskentatoimen palvelun sisältöä tulisi tehdä näkyvämmäksi ja kuvata tarkemmin, mitä osa-alueita aihe käsittää.
kuinka asiakkaat toivoisivat palvelun hinnoiteltavan.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tilitoimiston toimialaa, palvelun muotoilua ja hinnoittelua sekä sisäisen laskentatoimen osa-alueita. Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta, jossa hyödynnettiin määrällisen ja laadullisen menetelmän yhdistelmää. Määrällinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja laadullisen menetelmän aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Molempien aineistojen keruun perusjoukko koostui toimeksiantajan jo olemassa olevista asiakkaista. Kyselylomakkeeseen saatiin vastauksia 15, joka on 4,9 % perusjoukosta ja teemahaastatteluun haastateltiin 2 asiakasta.
Sisäisen laskentatoimen kysyntä ja palvelun sisältö vaihtelevat yrityskohtaisesti eikä siihen ole tiettyä toimintamallia. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että sisäisen laskentatoimen palveluille on yrityksissä tarvetta, mutta ulkoistaminen ei ollut kaikkien vastaajien kesken ajankohtaista tai sisäinen laskentatoimi toteutui jo oman yrityksen sisällä. Vastaajat eivät myöskään olleet täysin tietoisia siitä, mitkä sisäisen laskentatoimen osa-alueet olisivat juuri omalle yritykselleen tarpeellisia, joten tästä tulisi lisätä tietoisuutta. Sisäisen laskentatoimen palvelun sisältöä tulisi tehdä näkyvämmäksi ja kuvata tarkemmin, mitä osa-alueita aihe käsittää.