Opetusvideo nenänielunäytteenotosta : esimerkkinä näytteenotto COVID-19-taudin toteamiseksi
Lindhom, Christa (2021)
Lindhom, Christa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223399
Tiivistelmä
Nenänielunäytteenottoa käytetään koronavirusten diagnosoinnissa. Näytteenoton oikea tekniikka vaikuttaa analysointituloksiin ja niiden luotettavuuteen.
Opinnäytetyö käsittelee opetusvideon tekemistä laadukkaasta nenänielunäytteenotosta esimerkiksi COVID-19-taudin toteamiseksi. Aseptiikan tärkeys ja sen huomioiminen nostetaan videossa esille. Näytteenottajan ammattitaitoon kuuluu hallita näytteenotto aseptisesti ja kaikki vaiheet oikeassa järjestyksessä.
Laboratoriotutkimusprosessi on jaettu kolmeen eri vaiheeseen; preanalyyttinen vaihe, analyyttinen vaihe ja postanalayyttinen vaihe. Tässä opinnäytetyössä perehdytään näytteenottoon, joka kuuluu preanalyyttiseen vaiheeseen. Preanalyyttinen vaihe on se, missä havaitaan paljon virheitä ja sen vuoksi opinnäytetyössä keskitytään noudattamaan standardeja ja näytteenotto suoritetaan laadukkaasti. Videossa on pyritty tuomaan tarkasti esille preanalyyttiseen näytteenottovaiheeseen kuuluva näytteenotto ja otettu huomioon kaikki aspektit siihen liittyen.
Opetusvideon tavoitteena on vahvistaa hoitoalan henkilökunnan osaamista nenänielunäytteenotosta ja tuoda uutta materiaalia alan opiskelijoille. Videota voidaan käyttää opetusmateriaalina kouluissa tai perehdytykseen jo alalla oleville henkilöille.
Opetusvideon tarkoitus on havainnollistaa oppimista liikkuvan kuvan muodossa ja tuoda tarjolle erilainen oppimistapa. Opetusvideo on kuvattu syyskuussa 2021, jolloin aihe on erittäin ajankohtainen ja vallitsevan COVID-19- tilanteen takia näytteenottoa suoritetaan todella paljon.
Opinnäytetyö käsittelee opetusvideon tekemistä laadukkaasta nenänielunäytteenotosta esimerkiksi COVID-19-taudin toteamiseksi. Aseptiikan tärkeys ja sen huomioiminen nostetaan videossa esille. Näytteenottajan ammattitaitoon kuuluu hallita näytteenotto aseptisesti ja kaikki vaiheet oikeassa järjestyksessä.
Laboratoriotutkimusprosessi on jaettu kolmeen eri vaiheeseen; preanalyyttinen vaihe, analyyttinen vaihe ja postanalayyttinen vaihe. Tässä opinnäytetyössä perehdytään näytteenottoon, joka kuuluu preanalyyttiseen vaiheeseen. Preanalyyttinen vaihe on se, missä havaitaan paljon virheitä ja sen vuoksi opinnäytetyössä keskitytään noudattamaan standardeja ja näytteenotto suoritetaan laadukkaasti. Videossa on pyritty tuomaan tarkasti esille preanalyyttiseen näytteenottovaiheeseen kuuluva näytteenotto ja otettu huomioon kaikki aspektit siihen liittyen.
Opetusvideon tavoitteena on vahvistaa hoitoalan henkilökunnan osaamista nenänielunäytteenotosta ja tuoda uutta materiaalia alan opiskelijoille. Videota voidaan käyttää opetusmateriaalina kouluissa tai perehdytykseen jo alalla oleville henkilöille.
Opetusvideon tarkoitus on havainnollistaa oppimista liikkuvan kuvan muodossa ja tuoda tarjolle erilainen oppimistapa. Opetusvideo on kuvattu syyskuussa 2021, jolloin aihe on erittäin ajankohtainen ja vallitsevan COVID-19- tilanteen takia näytteenottoa suoritetaan todella paljon.