Tuotteen lanseeraaminen Suomen markkinoille ja markkinoinnin kilpailukeinot
Alve, Katri (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Alve, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724022
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Witt Finlandille, joka on tunnettuja käyttötavaroita
maahantuova yritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onnistuneen lanseerauksen edellytykset ja löytää toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia tuotteen lanseerauksesta sekä markkinoilla menestymisestä. Lanseerauksessa on huomioitava lanseerattavan tuotteen lisäksi lanseeraukseen liittyvät riskit sekä tuotteen kilpailukeinot, lisäksi toteutettavaa lanseerausta tulee seurata.
Onnistuneesti suunnitelluilla markkinoinnin kilpailukeinolla vaikutetaan yrityksen ja tuotteen menestymiseen markkinoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä toimeksiantajayrityksen lanseerausprosessiin sekä markkinoinnin kilpailukeinoihin ja löytää heille dokumenttianalyysin avulla parannusehdotuksia menestyksekkäämpään lanseeraukseen ja lanseerattavan tuotteen menestymiseen markkinoilla. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja dokumenttianalyysia, joiden aiheena olivat lanseeraus sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Dokumenttianalyysi toteutettiin teemahaastattelulla ja erilaisin dokumentein. Tutkimus vastaa kysymyksiin: miten ja miksi.
Tämän tutkimuksen valossa tutkimuksen kohteena olevan yrityksen lanseerausprosessissa näyttää olevan kehityskohteita. Keskeisimpinä lanseerauksen
kehityskohteina näyttäytyvät markkinointistrategian puuttuminen sekä lanseerausprosessin suunnittelemattomuus. Tutkimuksen tuloksilla sekä dokumenttianalyysillä löydettiin kehittämisehdotukset toimeksiantajan tuleviin lanseerausprosesseihin ja markkinoilla menestymiseen. This thesis was made in collaboration with Witt Finland that imports wellknown consumer goods. The aim of the thesis was to find out preconditions
for a successful product launch as well as make development suggestions for
Witt about the product launch and success in the market. In a product launch
one must take into consideration the possible risks and the competitive means
of the product. The process must also be monitored. Successfully designed
competitive means of marketing contribute to the success of a company and a
product in the market.
The purpose of the thesis was to examine the launch process of Witt and the
competitive means of marketing as well as to find suggestions for improvement for a more successful launch and for the success of the product to be launched. This was made through a document analysis. The study was carried out using a qualitative research method. Thematic interviews and documentary analysis were used as a qualitative research method, the topics of which were launch and competitive means of marketing. The document analysis was carried out through a thematic interview and various documents. The study answers the questions: how and why.
According to this study there appear to be areas for improvement in the
launch process of the company in question. The main areas for improvement
seem to be the lack of a marketing strategy and the insufficiently planned
launch process. The results of the study and the document analysis were successfully used to find development proposals for the client company’s future
launch processes and success in the market.
maahantuova yritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onnistuneen lanseerauksen edellytykset ja löytää toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia tuotteen lanseerauksesta sekä markkinoilla menestymisestä. Lanseerauksessa on huomioitava lanseerattavan tuotteen lisäksi lanseeraukseen liittyvät riskit sekä tuotteen kilpailukeinot, lisäksi toteutettavaa lanseerausta tulee seurata.
Onnistuneesti suunnitelluilla markkinoinnin kilpailukeinolla vaikutetaan yrityksen ja tuotteen menestymiseen markkinoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä toimeksiantajayrityksen lanseerausprosessiin sekä markkinoinnin kilpailukeinoihin ja löytää heille dokumenttianalyysin avulla parannusehdotuksia menestyksekkäämpään lanseeraukseen ja lanseerattavan tuotteen menestymiseen markkinoilla. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja dokumenttianalyysia, joiden aiheena olivat lanseeraus sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Dokumenttianalyysi toteutettiin teemahaastattelulla ja erilaisin dokumentein. Tutkimus vastaa kysymyksiin: miten ja miksi.
Tämän tutkimuksen valossa tutkimuksen kohteena olevan yrityksen lanseerausprosessissa näyttää olevan kehityskohteita. Keskeisimpinä lanseerauksen
kehityskohteina näyttäytyvät markkinointistrategian puuttuminen sekä lanseerausprosessin suunnittelemattomuus. Tutkimuksen tuloksilla sekä dokumenttianalyysillä löydettiin kehittämisehdotukset toimeksiantajan tuleviin lanseerausprosesseihin ja markkinoilla menestymiseen.
for a successful product launch as well as make development suggestions for
Witt about the product launch and success in the market. In a product launch
one must take into consideration the possible risks and the competitive means
of the product. The process must also be monitored. Successfully designed
competitive means of marketing contribute to the success of a company and a
product in the market.
The purpose of the thesis was to examine the launch process of Witt and the
competitive means of marketing as well as to find suggestions for improvement for a more successful launch and for the success of the product to be launched. This was made through a document analysis. The study was carried out using a qualitative research method. Thematic interviews and documentary analysis were used as a qualitative research method, the topics of which were launch and competitive means of marketing. The document analysis was carried out through a thematic interview and various documents. The study answers the questions: how and why.
According to this study there appear to be areas for improvement in the
launch process of the company in question. The main areas for improvement
seem to be the lack of a marketing strategy and the insufficiently planned
launch process. The results of the study and the document analysis were successfully used to find development proposals for the client company’s future
launch processes and success in the market.