Vantaa.fi: tekninen saavutettavuus ja sisältöprosessi
Majuri, Nina (2021)
Majuri, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423770
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä on tekninen saavutettavuus ja miten saavutettavuusvaatimukset vaikuttavat erityisesti kunnan verkkopalveluihin. Työn toiminnallisessa osassa selvitettiin Siteimprove-saavutettavuustyökalun avulla vantaa.fi-sivuston saavutettavuutta sekä pohdittiin sisältöprosessin roolia saavutettavan sisällön tuottamisessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Vantaan kaupunki.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu saavutettavuuden yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä saavutettavuussääntelystä ja -ohjeistuksesta. Teorian pohjalta tarkastellaan vantaa.fi-sivuston saavutettavuutta erityisesti digipalvelulaissa velvoitettujen onnistumiskriteerien osalta sekä sitä, miten sisältöprosessia voitaisiin kehittää ohjaamaan saavutettavan sisällön tuottamiseen. Vantaa.fi-palveluun kohdistetaan kokonaisuudistus vuosina 2021–2022.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nykyisessä sivustossa on melko paljon teknisiä puutteita, ja saavutettavuus jää alle toimialan keskiarvon. Julkaistuihin tiedostoihin liittyy merkittäviä puutteita. Siteimprove on ollut käytössä noin vuoden, mutta analytiikan mukaan vaatimustenmukaisuudessa ei ole havaittavissa positiivista kehitystä.
Uusi Drupal-sisällönhallintajärjestelmä tuo verkkopalvelun kokonaisuudistuksen myötä merkittävän parannuksen tekniseen saavutettavuuteen. Liitetiedostojen saavutettavuutta se ei suoraan paranna. Samaan aikaan alustamuutos luo painetta sisältöprosessille, koska tiedon jäsentämistapa muuttuu hierarkkisesta luokitteluun perustuvaksi. Työssä tuon esiin keinoja, joilla velvoitteiden täyttymistä voitaisiin edesauttaa ja sisältöprosessia kehittää.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu saavutettavuuden yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä saavutettavuussääntelystä ja -ohjeistuksesta. Teorian pohjalta tarkastellaan vantaa.fi-sivuston saavutettavuutta erityisesti digipalvelulaissa velvoitettujen onnistumiskriteerien osalta sekä sitä, miten sisältöprosessia voitaisiin kehittää ohjaamaan saavutettavan sisällön tuottamiseen. Vantaa.fi-palveluun kohdistetaan kokonaisuudistus vuosina 2021–2022.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nykyisessä sivustossa on melko paljon teknisiä puutteita, ja saavutettavuus jää alle toimialan keskiarvon. Julkaistuihin tiedostoihin liittyy merkittäviä puutteita. Siteimprove on ollut käytössä noin vuoden, mutta analytiikan mukaan vaatimustenmukaisuudessa ei ole havaittavissa positiivista kehitystä.
Uusi Drupal-sisällönhallintajärjestelmä tuo verkkopalvelun kokonaisuudistuksen myötä merkittävän parannuksen tekniseen saavutettavuuteen. Liitetiedostojen saavutettavuutta se ei suoraan paranna. Samaan aikaan alustamuutos luo painetta sisältöprosessille, koska tiedon jäsentämistapa muuttuu hierarkkisesta luokitteluun perustuvaksi. Työssä tuon esiin keinoja, joilla velvoitteiden täyttymistä voitaisiin edesauttaa ja sisältöprosessia kehittää.