Ihmissuhteiden huomioiminen monimuotoisesti traumatisoituneiden (CPTSD) hoitotyössä
Kannisto, Heidi; Poltinoja, Tuija (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kannisto, Heidi
Poltinoja, Tuija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalinen opetusmateriaali Hämeen ammattikorkeakoulun loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille aiheesta Ihmissuhteiden huomioiminen monimuotoisesti traumatisoituneiden hoitotyössä. Sen tuli olla interaktiivinen, opiskelijat osallistava sekä hyödynnettävissä niin lähi- kuin etäopetuksessakin. Tavoitteena oli tuoda esille, miten sairaanhoitajien tulisi kohdata monimuotoisesti traumatisoitunut sekä miten omaisia tulisi hoitotyössä huomioida ja näin kehittää hoitotyön laatua parantamalla sairaanhoitajien traumatietoisuutta. Tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu.
Tietoperustassa käsiteltiin monimuotoisen traumaperäisen stressihäiriön (CPTSD) määritelmää, oireita, diagnosointia, vaikutusta hoitosuhteeseen, terveyteen ja elinikään sekä traumatisoituneen ihmissuhteiden vaikutusta toipumiseen. Tietoperusta koottiin kattavasti laadukkaasta, vertaisarvioidusta ja tutkittuun tietoon perustuvasta ulkomaisesta ja kotimaisesta ammattikirjallisuudesta, tutkimuksista sekä artikkeleista. Toiminnalliseksi osuudeksi rakennettiin Thinglink-sovelluksella digitaalinen ja pedagoginen Pakopeli traumasta -opetusmateriaali, jossa opiskelija osallistetaan oppimiseensa moniulotteisesti. Pelissä huomioitiin opiskelijoiden erilaiset oppimistavat, käytettävyys ja hyödynnettävyys.
Tutkitun tiedon perusteella traumataustalla on merkittävä vaikutus ihmisen psyykkisen terveyden lisäksi myös somaattiseen terveyteen ja elinikään. Riski sairastua somaattisesti kasvaa huomattavasti lapsuudenaikaisten traumakokemusten myötä. Traumatietoisuus on lisääntymässä maailmanlaajuisesti. Traumainformoitu hoitohenkilökunta on osa kestävää kehitystä ja tämän merkitys tulee korostumaan lähivuosina, sillä hoitotyön tulee olla resursseja hukkaamatonta ja potilaslähtöistä. Lisäämällä sairaanhoitajien traumatietoisuutta, voidaan parantaa potilaiden kohtaamista ja potilaan kokonaisvaltainen hoito on aiempaa laadukkaampaa. The purpose of the Bachelor's thesis was to create a digital education material about Consideration of the Human Relations of Complex Post-Traumatic Disorder (CPTSD) for nursing students, who are in the final stage of their studies. Commissioner was Häme University of Applied Sciences. The education material was supposed to be participatory and interactive and could be used both in classroom or distance education. The aim was to teach how nurses should encounter traumatized patients and how to take account of patients' family and relationships they have.
The theoretical basis of the thesis consisted of the definition of CPTSD, symptoms and how they affect traumatized everyday life. The theoretical basis and educational material that was created on its basis, focused on how trauma affects relationships, also nursing relationship, health, life expectancy and how relationship effect on the integration and
recovery.
Source material was gathered from professional literature, the peer reviewed studies and articles and clinical nursing science books. The practice based part of the thesis resulted in digital and pedagogical escape room game called Pakopeli traumasta. It was created with Thinglink software application, where students are engaged in their learning multidimensionally. Also, the ways of different kind of learning, the usability and versatility of the educational material can be taken to account.
The conclusion was that the traumatic childhood has major impact on mental health and risks of somatic diseases increase widely in adulthood. Trauma informed nurses are part of the sustainable development, because resources have to get to suffice better. The digital and pedagogical escape room game Pakopeli traumasta can improve patient-centered care and it increases trauma awareness which develops the quality of nursing and holistic care.
Tietoperustassa käsiteltiin monimuotoisen traumaperäisen stressihäiriön (CPTSD) määritelmää, oireita, diagnosointia, vaikutusta hoitosuhteeseen, terveyteen ja elinikään sekä traumatisoituneen ihmissuhteiden vaikutusta toipumiseen. Tietoperusta koottiin kattavasti laadukkaasta, vertaisarvioidusta ja tutkittuun tietoon perustuvasta ulkomaisesta ja kotimaisesta ammattikirjallisuudesta, tutkimuksista sekä artikkeleista. Toiminnalliseksi osuudeksi rakennettiin Thinglink-sovelluksella digitaalinen ja pedagoginen Pakopeli traumasta -opetusmateriaali, jossa opiskelija osallistetaan oppimiseensa moniulotteisesti. Pelissä huomioitiin opiskelijoiden erilaiset oppimistavat, käytettävyys ja hyödynnettävyys.
Tutkitun tiedon perusteella traumataustalla on merkittävä vaikutus ihmisen psyykkisen terveyden lisäksi myös somaattiseen terveyteen ja elinikään. Riski sairastua somaattisesti kasvaa huomattavasti lapsuudenaikaisten traumakokemusten myötä. Traumatietoisuus on lisääntymässä maailmanlaajuisesti. Traumainformoitu hoitohenkilökunta on osa kestävää kehitystä ja tämän merkitys tulee korostumaan lähivuosina, sillä hoitotyön tulee olla resursseja hukkaamatonta ja potilaslähtöistä. Lisäämällä sairaanhoitajien traumatietoisuutta, voidaan parantaa potilaiden kohtaamista ja potilaan kokonaisvaltainen hoito on aiempaa laadukkaampaa.
The theoretical basis of the thesis consisted of the definition of CPTSD, symptoms and how they affect traumatized everyday life. The theoretical basis and educational material that was created on its basis, focused on how trauma affects relationships, also nursing relationship, health, life expectancy and how relationship effect on the integration and
recovery.
Source material was gathered from professional literature, the peer reviewed studies and articles and clinical nursing science books. The practice based part of the thesis resulted in digital and pedagogical escape room game called Pakopeli traumasta. It was created with Thinglink software application, where students are engaged in their learning multidimensionally. Also, the ways of different kind of learning, the usability and versatility of the educational material can be taken to account.
The conclusion was that the traumatic childhood has major impact on mental health and risks of somatic diseases increase widely in adulthood. Trauma informed nurses are part of the sustainable development, because resources have to get to suffice better. The digital and pedagogical escape room game Pakopeli traumasta can improve patient-centered care and it increases trauma awareness which develops the quality of nursing and holistic care.