Pankkipalveluiden digitalisaatio
Kivinen, Santeri (2021)
Kivinen, Santeri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten digitalisaatio on vaikuttanut ihmisten pankkiasiointiin, mobiilinpankin kautta. Teoria osuus koostuu digitalisaatiosta, sen vaikutuksesta pankkiin ja muuhun toimintaan.
Digitalisaation vaikutus on nykyään todella suuri, koska enemmän ja vähemmän ihmisten palveluita on mahdollista hoitaa digitaalisesti. Niin tapahtuu myös pankkiasiointi, ”pankki siellä missä sinäkin”. Digitalisaatiolla korvataan nykyään useat palvelut, jotka ennen hoidettiin kasvotusten, mutta samalla se parantaa palvelun laatua, koska se on usein nopeampi ja helpommin saatavilla.
Pankissa digitalisaatio näkyy niin, että muun muassa tapaamiset voidaan nykyään järjestää verkon välityksellä, eli jokaiseen tapaamiseen ei tarvitse matkustaa konttorille. Digitalisaatio on myös muokannut pankkia niin, että kommunikointi asiakkaan kanssa voi tapahtua verkkopankin välityksellä.
Tutkimusosuudessa oli tavoite selvittää, miten asiakkaat kokevat POP Mobiilin helpottavan heidän arkeaan sekä se, että mitä mahdollisesti he kaipaavat lisää sovellukseen. Tutkimus toteutettiin luomalla kysely, johon asiakkaat ovat päässeet vastaamaan. Kyselyssä oli niin monivalintakysymyksiä kuin vapaasti vastattavia. Samalla voimme kehittää POP Mobiilia entistä paremmaksi.
Digitalisaation vaikutus on nykyään todella suuri, koska enemmän ja vähemmän ihmisten palveluita on mahdollista hoitaa digitaalisesti. Niin tapahtuu myös pankkiasiointi, ”pankki siellä missä sinäkin”. Digitalisaatiolla korvataan nykyään useat palvelut, jotka ennen hoidettiin kasvotusten, mutta samalla se parantaa palvelun laatua, koska se on usein nopeampi ja helpommin saatavilla.
Pankissa digitalisaatio näkyy niin, että muun muassa tapaamiset voidaan nykyään järjestää verkon välityksellä, eli jokaiseen tapaamiseen ei tarvitse matkustaa konttorille. Digitalisaatio on myös muokannut pankkia niin, että kommunikointi asiakkaan kanssa voi tapahtua verkkopankin välityksellä.
Tutkimusosuudessa oli tavoite selvittää, miten asiakkaat kokevat POP Mobiilin helpottavan heidän arkeaan sekä se, että mitä mahdollisesti he kaipaavat lisää sovellukseen. Tutkimus toteutettiin luomalla kysely, johon asiakkaat ovat päässeet vastaamaan. Kyselyssä oli niin monivalintakysymyksiä kuin vapaasti vastattavia. Samalla voimme kehittää POP Mobiilia entistä paremmaksi.