Laulajan omaa ääntä etsimässä : musiikillisen keksimisen kautta keholliseen läsnäoloon
Syrjälä, Annika (2021)
Syrjälä, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120523856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120523856
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskeinen teema on oman äänensä löytäminen laulajana. Tällä tarkoitan kehotietoista, läsnä olevaa ja hyväksyvää tapaa laulaa. Tutkin, miten musiikillisen keksimisen keinot, esimerkiksi improvisointi ja laulunkirjoittaminen, voivat auttaa opiskelijaa lähemmäksi omaa ääntään. Laulamiseen liittyy paljon ihanteita. Pyrkiessämme kohti näitä ihanteita, saatamme unohtaa, miten ainutlaatuinen oma äänemme on. Opinnäytetyössäni halusin löytää keinoja, joilla voisin auttaa opiskelijoitani löytämään omaa ääntään kehollisen läsnäolon kautta.
Toteutin viiden viikon mittaisen musiikillisen keksimisen jakson, josta keräsin reflektoivan päiväkirjan. Toinen olennainen opinnäytetyön aineisto on teemahaastattelu lauluntutkija, FT ja kouluttaja Anne Tarvaisen kanssa. Muina lähteinä olen käyttänyt useita aiheeseen liittyviä kirjoja, opinnäytetöitä sekä Tarvaisen väitöskirjaa.
Jaksoni ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että musiikillista keksimistä voidaan käyttää monella tavalla apuna kehollisen läsnäolon löytämiseen laulamisessa. Kehollinen läsnäolo vaatii paljon harjoitusta, mutta kun meitä ohjaa innostus, voi sen löytäminen olla yllättävänkin helppoa. Opettajan tehtävänä on ohjata opiskelijaa löytämään se, mitä opiskelijassa itsessään jo on. Työni tuloksena syntyi myös neljä konkreettista harjoitusta kehollisen läsnäolon löytämiseen musiikillisen keksimisen avulla.
Laulaminen on tunteiden ilmaisemista. Laulunopiskelussa on laulutekniikan ohella tärkeää myös musiikillinen keksiminen ja tunneilmaisu, koska nämä auttavat laulajaa hahmottamaan kehollista läsnäoloa. Opinnäytetyöni avasi minulle uusia näkökulmia laulamiseen ja sen opettamiseen. Toivon, että opinnäytetyöni innostaisi laulunopettajia käyttämään enemmän musiikillisen keksimisen keinoja opetuksessaan.
Toteutin viiden viikon mittaisen musiikillisen keksimisen jakson, josta keräsin reflektoivan päiväkirjan. Toinen olennainen opinnäytetyön aineisto on teemahaastattelu lauluntutkija, FT ja kouluttaja Anne Tarvaisen kanssa. Muina lähteinä olen käyttänyt useita aiheeseen liittyviä kirjoja, opinnäytetöitä sekä Tarvaisen väitöskirjaa.
Jaksoni ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että musiikillista keksimistä voidaan käyttää monella tavalla apuna kehollisen läsnäolon löytämiseen laulamisessa. Kehollinen läsnäolo vaatii paljon harjoitusta, mutta kun meitä ohjaa innostus, voi sen löytäminen olla yllättävänkin helppoa. Opettajan tehtävänä on ohjata opiskelijaa löytämään se, mitä opiskelijassa itsessään jo on. Työni tuloksena syntyi myös neljä konkreettista harjoitusta kehollisen läsnäolon löytämiseen musiikillisen keksimisen avulla.
Laulaminen on tunteiden ilmaisemista. Laulunopiskelussa on laulutekniikan ohella tärkeää myös musiikillinen keksiminen ja tunneilmaisu, koska nämä auttavat laulajaa hahmottamaan kehollista läsnäoloa. Opinnäytetyöni avasi minulle uusia näkökulmia laulamiseen ja sen opettamiseen. Toivon, että opinnäytetyöni innostaisi laulunopettajia käyttämään enemmän musiikillisen keksimisen keinoja opetuksessaan.