Hitsauskoulutuksen kehittäminen työelämäyhteistyön, kilpailutoiminnan, huippuosaajien ja uuden hitsausteknologian avulla
Liekola, Mauri K (2021)
Liekola, Mauri K
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120523836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120523836
Tiivistelmä
Metallialan yksi tärkein oppiaine on hitsaaminen. Oppilaitoksissa hitsaaminen on kehittynyt viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana huimasti ja metallialan teollisuus on saanut oppilaitoksista alaansa hyvin perehdytettyä työvoimaa.
Hitsauskoneet ja -laitteet ovat kokeneet uudistuksia. Uuden teknologian hitsauskoneet ovat tulleet markkinoille ja monet yritykset, sekä oppilaitokset ovat hankkineet niitä käyttöönsä. Robottihitsaus on syrjäyttämässä perinteistä käsihitsausta ja tulevaisuudessa on jo näkyvissä monirobotisoitua hitsausta. Tällaisia monirobotisoituja hitsausympäristöjä on jo Suomessa jonkin verran, ja tulevaisuudessa ne tulevat yleistymään. Oppilaitoksissa on huomioitu robottihitsauksen yleistyminen, minkä johdosta oppilaitoksiin onkin hankittu robotteja kappaleiden käsittelyyn ja hitsaukseen. Oppilaitokset ovat myös ottaneet koulutusohjelmiinsa robotin käyttökoulutuksen.
Työelämän ja koulutuksen välinen yhteistyö on tiivistynyt ja työnantajat ovat olleet mukana kehittämässä koulutusta tarjoamalla harjoittelu- ja oppisopimuspaikkoja tuleville metallialan osaajille. Kilpailutoiminta, kuten esimerkiksi ammattitaitokilpailut, on ollut oppilaitosten välinen yhdistävä side, joka on auttanut oppilaitoksia ja yrityksiä sekä verkostoitumaan että kehittymään. Yritykset ovat tiiviisti mukana ammattitaitokilpailussa toimimalla tuomareina ja rahoittajina sekä tarjoamalla uusia koneita ja laitteita kilpailijoiden käyttöön.
Opinnäytetyössäni on tarkoitus tutkia, miten hitsauksen koulutus on edennyt viimeisten 20 - 30 vuoden aikana ja miten se tulee mahdollisesti muuttumaan ja kehittymään tulevaisuudessa. Tavoitteeni on ollut myös selvittää, mitkä asiat ovat vaikuttaneet hitsauskoulutuksen kehitykseen: onko työelämäyhteistyöllä, kilpailutoiminnalla, huippuosaajien koulutuksella sekä uudella hitsausteknologialla vaikutusta hitsauskoulutuksen kehittymiseen?
Aiheesta on hyvin vähän tutkittua tietoa, ja sen vuoksi pitkän työurani aikaisilla muistiinpanoilla ja kokemuksella on huomattavan kattava näkemys alan kehityksestä. Tutkimukseni tukena käytän Webropol-kyselytutkimusta, jonka olen suunnannut työnantajille, huippuosaajille ja kilpailutoiminnassa oleville valmentajille. Lisäksi olen kerännyt tietoa hitsauskoneiden kehityskaaresta, hitsausmenetelmien kehityksestä sekä hitsauksen opetukseen ja hitsaukseen liittyvistä muuttujista. Näitä muuttujia ovat hitsauksen lisäaineet, hitsauksen perusaineet ja hitsauksessa käytettävät kaasut.
Tutkimukseni antaa uusille metallialan opettajille ja metallialalla työskenteleville ihmisille hyvän näkemyksen alasta ja sen kehityksestä. Olen pyrkinyt tuomaan konkreettisesti esille sitä, miten asiat ovat muuttuneet metallialalla ja miten ne todennäköisesti tulevat muuttumaan seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Hitsauskoneet ja -laitteet ovat kokeneet uudistuksia. Uuden teknologian hitsauskoneet ovat tulleet markkinoille ja monet yritykset, sekä oppilaitokset ovat hankkineet niitä käyttöönsä. Robottihitsaus on syrjäyttämässä perinteistä käsihitsausta ja tulevaisuudessa on jo näkyvissä monirobotisoitua hitsausta. Tällaisia monirobotisoituja hitsausympäristöjä on jo Suomessa jonkin verran, ja tulevaisuudessa ne tulevat yleistymään. Oppilaitoksissa on huomioitu robottihitsauksen yleistyminen, minkä johdosta oppilaitoksiin onkin hankittu robotteja kappaleiden käsittelyyn ja hitsaukseen. Oppilaitokset ovat myös ottaneet koulutusohjelmiinsa robotin käyttökoulutuksen.
Työelämän ja koulutuksen välinen yhteistyö on tiivistynyt ja työnantajat ovat olleet mukana kehittämässä koulutusta tarjoamalla harjoittelu- ja oppisopimuspaikkoja tuleville metallialan osaajille. Kilpailutoiminta, kuten esimerkiksi ammattitaitokilpailut, on ollut oppilaitosten välinen yhdistävä side, joka on auttanut oppilaitoksia ja yrityksiä sekä verkostoitumaan että kehittymään. Yritykset ovat tiiviisti mukana ammattitaitokilpailussa toimimalla tuomareina ja rahoittajina sekä tarjoamalla uusia koneita ja laitteita kilpailijoiden käyttöön.
Opinnäytetyössäni on tarkoitus tutkia, miten hitsauksen koulutus on edennyt viimeisten 20 - 30 vuoden aikana ja miten se tulee mahdollisesti muuttumaan ja kehittymään tulevaisuudessa. Tavoitteeni on ollut myös selvittää, mitkä asiat ovat vaikuttaneet hitsauskoulutuksen kehitykseen: onko työelämäyhteistyöllä, kilpailutoiminnalla, huippuosaajien koulutuksella sekä uudella hitsausteknologialla vaikutusta hitsauskoulutuksen kehittymiseen?
Aiheesta on hyvin vähän tutkittua tietoa, ja sen vuoksi pitkän työurani aikaisilla muistiinpanoilla ja kokemuksella on huomattavan kattava näkemys alan kehityksestä. Tutkimukseni tukena käytän Webropol-kyselytutkimusta, jonka olen suunnannut työnantajille, huippuosaajille ja kilpailutoiminnassa oleville valmentajille. Lisäksi olen kerännyt tietoa hitsauskoneiden kehityskaaresta, hitsausmenetelmien kehityksestä sekä hitsauksen opetukseen ja hitsaukseen liittyvistä muuttujista. Näitä muuttujia ovat hitsauksen lisäaineet, hitsauksen perusaineet ja hitsauksessa käytettävät kaasut.
Tutkimukseni antaa uusille metallialan opettajille ja metallialalla työskenteleville ihmisille hyvän näkemyksen alasta ja sen kehityksestä. Olen pyrkinyt tuomaan konkreettisesti esille sitä, miten asiat ovat muuttuneet metallialalla ja miten ne todennäköisesti tulevat muuttumaan seuraavan kymmenen vuoden aikana.