Projektiosaaminen Turun vapaa-aikatoimialalla : Turun vapaa-aikatoimialan projektien parissa työskentelevän henkilöstön projektinhallintataitojen kartoitus
Kolehmainen, Susanna (2021)
Kolehmainen, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Turun vapaa-aikatoimialan projektien parissa työskentelevän henkilöstön projektinhallintaan liittyvän osaamisen taso, tulevaisuuden osaamistarpeita sekä pohtia Turun kaupunginkirjaston tulevaisuuden suuntaviivoja projektiosaamisen näkökulmasta. Kartoituksen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää vapaa-aikatoimialan henkilöstön osaamisen kehittämisen tukena.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin kirjallisuuden valossa osaamisen johtamista, projektijohtamista sekä osaamisen kehittämistä ja keinoja työelämässä tarvittavien projektinhallinnan taitojen lisäämiseksi. Työssä valotettiin näihin aiheisiin liittyvää terminologiaa ja taustoja sekä tarkasteltiin kehittämistoiminnan ja projektityön pääpiirteitä niin yleisellä kuin kohdeorganisaationkin tasolla. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkittiin projektiosaamisen tasoa verkkokyselyllä, jossa vastaajia pyydettiin arvioimaan projektityöhön ja projektinhallintaan liittyvää osaamistaan yhdeksällä projektihallinnan osa-alueella sekä pohtimaan projektiosaamisen kehittämiseen liittyviä kysymyksiä.
Kyselyn tulokset osoittivat, että projektinhallinnan osa-alueisiin liittyvä osaaminen oli keskimäärin perustason ja hyvän osaamisen välillä eli kaiken kaikkiaan melko hyvällä tasolla. Kyselyyn osallistuneiden kirjastoammattilaisten projektiosaamisen keskimääräinen taso oli hieman koko perusjoukon tasoa parempi. Kartoitus osoitti, että riskien ja muutosten hallinta sekä hankintojen ja sopimusten hallinta olivat osaamisalueita, joiden kehittämiseen voi tulevia koulutuksia suunniteltaessa kiinnittää erityistä huomiota. Opinnäytetyön lopussa esitetään erityisesti kirjaston projektityön kehittämiseen liittyviä huomioita, joiden keskiössä on projektiosaamisen kehittämisen kytkeminen osaksi jo olemassa olevia osaamisen kehittämisen rakenteita. The aim of the thesis was to investigate the level of project competence of the staff working in the Recreation Services of Turku City's, future competence needs and to consider the future guidelines for the Turku City Library from the perspective of project management. In the future, the results of the survey can be utilized to support the development of the skills of Recreation Services personnel.
In the theoretical part of the thesis, knowledge management, project management and competence development and ways to increase the project management skills needed in working life were examined in the light of the literature. The thesis sheds light on the terminology and backgrounds related to these topics and examined the main features of development and project work at both the general and target organization levels. In the empirical part of the thesis, the level of project competence was studied with an online survey, where respondents were asked to assess their knowledge related to project work and project management in nine areas of project management, and to consider issues related to project competence development.
The results of the survey showed that the competence related to the project management was on average between the basic level and good competence, over all at a fairly good level. The average level of project expertise of the library professionals who participated in the survey was slightly better than the level of all respondents. The survey showed that risk and change management as well as procurement and contract management were areas of expertise that can be given special attention when planning future training. At the end of the thesis, comments related to the development of the library's project work are presented, the focus of which is to integrate the development of project competence into existing competence development structures.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin kirjallisuuden valossa osaamisen johtamista, projektijohtamista sekä osaamisen kehittämistä ja keinoja työelämässä tarvittavien projektinhallinnan taitojen lisäämiseksi. Työssä valotettiin näihin aiheisiin liittyvää terminologiaa ja taustoja sekä tarkasteltiin kehittämistoiminnan ja projektityön pääpiirteitä niin yleisellä kuin kohdeorganisaationkin tasolla. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkittiin projektiosaamisen tasoa verkkokyselyllä, jossa vastaajia pyydettiin arvioimaan projektityöhön ja projektinhallintaan liittyvää osaamistaan yhdeksällä projektihallinnan osa-alueella sekä pohtimaan projektiosaamisen kehittämiseen liittyviä kysymyksiä.
Kyselyn tulokset osoittivat, että projektinhallinnan osa-alueisiin liittyvä osaaminen oli keskimäärin perustason ja hyvän osaamisen välillä eli kaiken kaikkiaan melko hyvällä tasolla. Kyselyyn osallistuneiden kirjastoammattilaisten projektiosaamisen keskimääräinen taso oli hieman koko perusjoukon tasoa parempi. Kartoitus osoitti, että riskien ja muutosten hallinta sekä hankintojen ja sopimusten hallinta olivat osaamisalueita, joiden kehittämiseen voi tulevia koulutuksia suunniteltaessa kiinnittää erityistä huomiota. Opinnäytetyön lopussa esitetään erityisesti kirjaston projektityön kehittämiseen liittyviä huomioita, joiden keskiössä on projektiosaamisen kehittämisen kytkeminen osaksi jo olemassa olevia osaamisen kehittämisen rakenteita.
In the theoretical part of the thesis, knowledge management, project management and competence development and ways to increase the project management skills needed in working life were examined in the light of the literature. The thesis sheds light on the terminology and backgrounds related to these topics and examined the main features of development and project work at both the general and target organization levels. In the empirical part of the thesis, the level of project competence was studied with an online survey, where respondents were asked to assess their knowledge related to project work and project management in nine areas of project management, and to consider issues related to project competence development.
The results of the survey showed that the competence related to the project management was on average between the basic level and good competence, over all at a fairly good level. The average level of project expertise of the library professionals who participated in the survey was slightly better than the level of all respondents. The survey showed that risk and change management as well as procurement and contract management were areas of expertise that can be given special attention when planning future training. At the end of the thesis, comments related to the development of the library's project work are presented, the focus of which is to integrate the development of project competence into existing competence development structures.