Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät luonnonkosmetiikkaa ostettaessa
Hartikainen, Ella (2021)
Hartikainen, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323658
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä luonnonkosmetiikkaa ostettaessa. Työn toimeksiantaja Minska Group Oy on uudistanut verkkokauppansa syksyllä 2021, jonka myötä myös asiakkaiden ostoprosessia on pyritty parantamaan entisestään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia luonnonkosmetiikan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja luoda Minskalle kehitysideoita, joiden avulla yritys voisi helpottaa asiakkaidensa ostopäätöstä verkkokaupassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin luonnonkosmetiikan erityispiirteitä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kuluttajakysely, jonka pohjalta saatiin kuva luonnonkosmetiikan kohderyhmästä ja heidän ostokäyttäytymisestänsä. Kuluttajakysely toteutettiin sähköisellä Google Forms-ohjelmalla, mitä jaettiin Minskan uutiskirjeessä, Instagramissa ja Facebookissa. Kysely tavoitti nopeasti kohderyhmän ja vastauksia kertyi yhteensä 310 henkilöltä. Kyselyn tuloksista saatiin selville mitkä tekijät vaikuttavat luonnonkosmetiikan ostopäätökseen ja näiden tietojen perusteella suunniteltiin toimenpide-ehdotukset Minskan verkkokauppaan helpottamaan kuluttajien ostopäätöksen syntymistä.
Lopputuloksena tehdyt toimenpide-ehdotukset sisälsivät tuotetietoihin ja verkkokaupan sisältöön sekä teknisiin ominaisuuksiin liittyviä toimenpiteitä. This thesis investigated what factors influence the buying decision when buying natural cosmetics. The commissioner of thesis, Minska Group Oy, has renewed its online store in the autumn of 2021 and one of the company ́s aim was to improve customers’ buying process. The aim of this thesis was to study the factors influencing the buying decision of natural cosmetics and provide Minska a proposal on measures to make buying decision easier in their online store.
The theoretical part of this thesis examined the special characteristic of natural cosmetics and factors affecting consumers’ buying behavior. The main part of this thesis was to implement a consumer survey which gave a picture of Minska ́s target group and their buying behavior. The consumer survey was created by using the Google Forms program and the survey was shared through in Minska’s newsletter, Instagram and Facebook. The target group was reached quickly and a total of 310 answers was received. The results of the consumer survey provided the factors influencing consumer buying decision of natural cosmetics. Based on the information the proposals on measures were created to make buying decision easier in Minska online store.
In conclusion the proposed measures targeted to make buying decision easier were related to product information and online store content, as well as technical features.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin luonnonkosmetiikan erityispiirteitä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kuluttajakysely, jonka pohjalta saatiin kuva luonnonkosmetiikan kohderyhmästä ja heidän ostokäyttäytymisestänsä. Kuluttajakysely toteutettiin sähköisellä Google Forms-ohjelmalla, mitä jaettiin Minskan uutiskirjeessä, Instagramissa ja Facebookissa. Kysely tavoitti nopeasti kohderyhmän ja vastauksia kertyi yhteensä 310 henkilöltä. Kyselyn tuloksista saatiin selville mitkä tekijät vaikuttavat luonnonkosmetiikan ostopäätökseen ja näiden tietojen perusteella suunniteltiin toimenpide-ehdotukset Minskan verkkokauppaan helpottamaan kuluttajien ostopäätöksen syntymistä.
Lopputuloksena tehdyt toimenpide-ehdotukset sisälsivät tuotetietoihin ja verkkokaupan sisältöön sekä teknisiin ominaisuuksiin liittyviä toimenpiteitä.
The theoretical part of this thesis examined the special characteristic of natural cosmetics and factors affecting consumers’ buying behavior. The main part of this thesis was to implement a consumer survey which gave a picture of Minska ́s target group and their buying behavior. The consumer survey was created by using the Google Forms program and the survey was shared through in Minska’s newsletter, Instagram and Facebook. The target group was reached quickly and a total of 310 answers was received. The results of the consumer survey provided the factors influencing consumer buying decision of natural cosmetics. Based on the information the proposals on measures were created to make buying decision easier in Minska online store.
In conclusion the proposed measures targeted to make buying decision easier were related to product information and online store content, as well as technical features.