Työhyvinvoinnin johtaminen ja kehittäminen
Lindström, Laura (2021)
Lindström, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323558
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työhyvinvoinnin johtamista ja sen kehittämistä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelun kohdehenkilöt ovat kolme eri toimialoilla työskentelevää esihenkilöä. Tutkimus on toteutettu syksyllä vuonna 2021. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan työ on tehty kirjoittajan omasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää haastateltavien kohdehenkilöiden avulla työhyvinvoinnin johtamisen osa-alueet ja kuinka sitä voidaan työyhteisössä kehittää organisaation toimintatapoihin sopivalla tavalla. Opinnäytetyössä käsitellään työhyvinvoinnin osa-alueita organisaation ja esihenkilön vastuualueiden näkökulmasta. Työhyvinvointi on laaja käsite, joten aiheen rajaus oli tehtävä tarkasti ja johdonmukaisesti.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä ovat miten työhyvinvointia johdetaan ja kehitetään organisaatiossa, sekä mitkä ovat esihenkilön ja organisaation vastuualueet työhyvinvoinnin toteutumisessa? Tutkimus osoitti, että työhyvinvoinnin johtaminen vaatii organisaatiolta kykyä ottaa työhyvinvointi osaksi toimintakulttuuria sekä esihenkilöltä johtamistaitoja ja aitoa kiinnostusta työhyvinvointia kohtaan. Tutkimuksessa nousi esiin työhyvinvoinnin kehittäminen jatkuvana prosessina, jonka eteen on tehtävä pitkäjänteisesti työtä koko työyhteisö huomioon ottaen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää haastateltavien kohdehenkilöiden avulla työhyvinvoinnin johtamisen osa-alueet ja kuinka sitä voidaan työyhteisössä kehittää organisaation toimintatapoihin sopivalla tavalla. Opinnäytetyössä käsitellään työhyvinvoinnin osa-alueita organisaation ja esihenkilön vastuualueiden näkökulmasta. Työhyvinvointi on laaja käsite, joten aiheen rajaus oli tehtävä tarkasti ja johdonmukaisesti.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä ovat miten työhyvinvointia johdetaan ja kehitetään organisaatiossa, sekä mitkä ovat esihenkilön ja organisaation vastuualueet työhyvinvoinnin toteutumisessa? Tutkimus osoitti, että työhyvinvoinnin johtaminen vaatii organisaatiolta kykyä ottaa työhyvinvointi osaksi toimintakulttuuria sekä esihenkilöltä johtamistaitoja ja aitoa kiinnostusta työhyvinvointia kohtaan. Tutkimuksessa nousi esiin työhyvinvoinnin kehittäminen jatkuvana prosessina, jonka eteen on tehtävä pitkäjänteisesti työtä koko työyhteisö huomioon ottaen.