Stipendiaattien kansainväliset kokemukset osana markkinoinnin kehittämistä
Tuominen, Rosa (2021)
Tuominen, Rosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323520
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomi-Amerikka Yhdistysten Liitolle (SAM). SAM ja erityisesti SAM apurahasäätiö on myöntänyt apurahoja suomalaisille korkeakouluopiskelijoille jo vuodesta 1945. Vuosittain jaettavien apurahojen yhteissumma on noin 130 000 dollaria. Stipendit on tarkoitettu SAM Suomen jäsenille lukuvuoden mittaisiin kauppatieteiden, tekniikan alan sekä humanististen tieteiden ja kulttuurin jatko-opintoihin ja/tai tutkimustyöhön amerikkalaisissa yliopistoissa ja korkeakouluissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Yhdysvalloissa opiskelu on vaikuttanut stipendiaattien koulutukseen, uraan ja elämään, sekä mikä vaikutus apurahan saannilla on ollut Yhdysvalloissa opiskeluun. Tutkimus tehtiin e-kyselynä, jonka kohderyhmäksi valikoitui vuosina 2010-2021 apurahoja saaneet opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, ovatko apurahoja saaneet henkilöt päässeet hyödyntämään kansainvälisyyttään ja onko sitä arvostettu työelämässä tai muissa projekteissa.
Opinnäytetyössä kerrotaan Suomi-Amerikka Yhdistysten liitosta, SAM apurahasäätiön toiminnasta, kansainvälisyydestä opinnoissa ja työelämässä, markkinoinnista sekä Yhdysvalloista opiskelumaana. Opinnäytetyössä kerrotaan myös, mitä tarinallistaminen ja kokemusperäinen markkinointi ovat ja miksi niitä tulisi hyödyntää markkinoinnissa. Aineistona on käytetty laajasti eri kirjallisuutta, sekä artikkeleita. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kansainvälisyyttä arvostetaan erityisesti työelämässä ja ulkomailta saadut kontaktit ovat tuoneet paljon mahdollisuuksia myöhemmin elämässä. Tuloksista ilmeni myös kuinka tärkeitä myönnetyt apurahat ovat olleet ja kuinka ne ovat ylipäätään mahdollistaneet opiskelun toteutumisen Yhdysvalloissa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että moni opiskelija ei pystyisi lähtemään opiskelemaan Yhdysvaltoihin ilman SAM Apurahasäätiön myöntämiä apurahoja. SAM Suomi tekee todella tärkeää työtä auttaakseen suomalaisia korkeakouluopiskelijoita kansainvälistymään. This thesis was made for The League of Finnish Societes (SAM). SAM and especially The SAM Foundation has offered scholarships for Finnish students since 1945. The total amount of awarded scholarships annually is approximately 130 000 dollars. The scholarships are intended for SAM Suomi members for academic year long graduate studies in economics, technology, humanities science and culture studies and/or research work at American universities and colleges. The main purpose of this study was to research how studying in the United States of America has affected the lives and careers of the students who have been granted with scholarships and how much those scholarships have contributed to the possibility to be able to go and study abroad. The study was conducted by making a questionnaire in Google Forms and it was sent by email to all the students who got scholarships during the years of 2010-2021. The goal for this study was also to find out, if the students who got the scholarships been able to benefit from their international experience and use that in their studies, careers, or other projects.
In this Bachelor’s thesis, there will be information about The League of Finnish Societes, the SAM Foundation, the importance of international experience in school- and work life as well as marketing and why students find it intriguing to study in the United States of America. In addition to that, there will also be information about storytelling and experiential marketing and why they should be used in marketing. Several different books and articles have been used as theoretical framework in this thesis. The results of the study that was made indicate, that international experience is appreciated especially in work life and the contacts that have been made in studying abroad, have brought up many possibilities later in life. The results also show how important the scholarships have been and how they have enabled the possibility to study in The United States in the first place.
The main conclusion is that many students wouldn’t be able to study in The United States without the scholarships that SAM Foundation offers. SAM Finland does very important work to help Finnish students gain international experience.
Opinnäytetyössä kerrotaan Suomi-Amerikka Yhdistysten liitosta, SAM apurahasäätiön toiminnasta, kansainvälisyydestä opinnoissa ja työelämässä, markkinoinnista sekä Yhdysvalloista opiskelumaana. Opinnäytetyössä kerrotaan myös, mitä tarinallistaminen ja kokemusperäinen markkinointi ovat ja miksi niitä tulisi hyödyntää markkinoinnissa. Aineistona on käytetty laajasti eri kirjallisuutta, sekä artikkeleita. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kansainvälisyyttä arvostetaan erityisesti työelämässä ja ulkomailta saadut kontaktit ovat tuoneet paljon mahdollisuuksia myöhemmin elämässä. Tuloksista ilmeni myös kuinka tärkeitä myönnetyt apurahat ovat olleet ja kuinka ne ovat ylipäätään mahdollistaneet opiskelun toteutumisen Yhdysvalloissa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että moni opiskelija ei pystyisi lähtemään opiskelemaan Yhdysvaltoihin ilman SAM Apurahasäätiön myöntämiä apurahoja. SAM Suomi tekee todella tärkeää työtä auttaakseen suomalaisia korkeakouluopiskelijoita kansainvälistymään.
In this Bachelor’s thesis, there will be information about The League of Finnish Societes, the SAM Foundation, the importance of international experience in school- and work life as well as marketing and why students find it intriguing to study in the United States of America. In addition to that, there will also be information about storytelling and experiential marketing and why they should be used in marketing. Several different books and articles have been used as theoretical framework in this thesis. The results of the study that was made indicate, that international experience is appreciated especially in work life and the contacts that have been made in studying abroad, have brought up many possibilities later in life. The results also show how important the scholarships have been and how they have enabled the possibility to study in The United States in the first place.
The main conclusion is that many students wouldn’t be able to study in The United States without the scholarships that SAM Foundation offers. SAM Finland does very important work to help Finnish students gain international experience.