Oppaan kehittäminen ravintoloille lapsiperheiden huomioinnin ja ravitsemuksen edistämiseksi tuuppauksen keinoin
Peltokangas, Marjukka; Sivula, Meri (2021)
Peltokangas, Marjukka
Sivula, Meri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223322
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää helposti hyödynnettävä opas ravintoloille lapsiperheiden huomioinnin ja ravitsemuksen edistämiseksi. Oppaan tavoitteena oli tukea ravintoloita ja niiden henkilökuntaa ravitsemuksellisesti terveellisen ruoan tarjoamisessa lapsiperheille. Opas kohdennettiin ravintoloille, joissa lapsiperheet voisivat käydä ja joissa sitä olisi mahdollista hyödyntää.
Opas esittelee tuuppauksen menetelmänä (liite 1). Tuuppauksen avulla ravintoloiden henkilökunnan on mahdollista ohjata asiakkaita valitsemaan terveyttä edistäviä valintoja. Tuuppauksen havainnollistamiseen käytettiin BASIC-mallia, joka esiteltiin kokonaisuudessaan ja sen jälkeen osa-alue kerrallaan esimerkein ja ohjein. Tuuppauksen teorian ja BASIC-mallin lisäksi oppaassa perehdyttiin lyhyesti ruokakasvatukseen ja ruokasuhteeseen sekä lautasmalliin.
Laadun parantamiseksi oppaasta tehtiin Webropolilla kvantitatiivinen palautekysely oppaan kohderyhmän ravintoloille. Kysymyksiä oli yhteensä kuusi ja ne olivat laadultaan strukturoituja ja puolistrukturoituja. Kyselyyn saatiin palautetta 11 vastaajalta. Vastaukset analysoitiin Excelillä ja sisällönanalyysillä.
Suurin osa vastaajista sai oppaasta ideoita työelämään. Vastaajat pitivät opasta hyödyllisenä, helposti ymmärrettävänä ja kokivat siinä esitettyjen esimerkkien määrän riittäväksi. Oppaan visuaalisesta ilmeestä ja teksteistä pidettiin. Tuuppausta pidettiin hyvänä työkaluna ruokailutottumusten parantamisessa. Osa vastaajista pohti, voisiko opas olla hieman lyhyempi.
Oppaan tarkoitus oli olla kattava ja mahdollisimman monelle ravintolalle sopiva. Koska vastaajien palautteessa korostui oppaan aihepiireistä ja ideoista pitäminen, oppaaseen ei palautteiden perusteella enää tehty juurikaan muutoksia. Osa vastaajista olisi toivonut sisällön tiivistämistä, mutta se päätettiin jättää tekemättä, koska oppaan oli alun perin tarkoitus olla laaja kokonaisuus, jota ravintolat voivat hyödyntää parhaaksi katsomallaan tavalla.
Opas esittelee tuuppauksen menetelmänä (liite 1). Tuuppauksen avulla ravintoloiden henkilökunnan on mahdollista ohjata asiakkaita valitsemaan terveyttä edistäviä valintoja. Tuuppauksen havainnollistamiseen käytettiin BASIC-mallia, joka esiteltiin kokonaisuudessaan ja sen jälkeen osa-alue kerrallaan esimerkein ja ohjein. Tuuppauksen teorian ja BASIC-mallin lisäksi oppaassa perehdyttiin lyhyesti ruokakasvatukseen ja ruokasuhteeseen sekä lautasmalliin.
Laadun parantamiseksi oppaasta tehtiin Webropolilla kvantitatiivinen palautekysely oppaan kohderyhmän ravintoloille. Kysymyksiä oli yhteensä kuusi ja ne olivat laadultaan strukturoituja ja puolistrukturoituja. Kyselyyn saatiin palautetta 11 vastaajalta. Vastaukset analysoitiin Excelillä ja sisällönanalyysillä.
Suurin osa vastaajista sai oppaasta ideoita työelämään. Vastaajat pitivät opasta hyödyllisenä, helposti ymmärrettävänä ja kokivat siinä esitettyjen esimerkkien määrän riittäväksi. Oppaan visuaalisesta ilmeestä ja teksteistä pidettiin. Tuuppausta pidettiin hyvänä työkaluna ruokailutottumusten parantamisessa. Osa vastaajista pohti, voisiko opas olla hieman lyhyempi.
Oppaan tarkoitus oli olla kattava ja mahdollisimman monelle ravintolalle sopiva. Koska vastaajien palautteessa korostui oppaan aihepiireistä ja ideoista pitäminen, oppaaseen ei palautteiden perusteella enää tehty juurikaan muutoksia. Osa vastaajista olisi toivonut sisällön tiivistämistä, mutta se päätettiin jättää tekemättä, koska oppaan oli alun perin tarkoitus olla laaja kokonaisuus, jota ravintolat voivat hyödyntää parhaaksi katsomallaan tavalla.