Muutosjohtaminen ja onnistunut muutos henkilöstöhallinnon palveluryhmässä
Pohjola, Joonas (2021)
Pohjola, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223416
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää muutosjohtamista sekä muutoksiin suhtautumista Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen (Palkeet) henkilöstöpalveluyksikössä Hämeenlinnassa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, kuinka muutoksissa ja niiden johtamisessa on onnistuttu sekä selvittää mahdollisia kehittämiskohteita tulevaisuuden muutosprosessien läpiviennin tehostamiseksi.
Muutos ja sen hallinta on tärkeää nopeasti muuttuvassa maailmassa. Erityisesti palvelualalla toimintaympäristön muutokset sekä asiakkaiden tarpeet ajavat yrityksiä tilanteeseen, jossa toimintatapoja ja prosesseja täytyy kehittää ja se vaatii muutoksia. Muutos saadaan aikaan laadukkaan muutosjohtamisen, saumattoman viestinnän, harmonisen yhteistyön sekä tehokkaiden toimintatapojen avulla. Uudet tehokkaammat toimintatavat ja järjestelmät muodostavat kilpailuetua. Muutos on usein askel parempaan, mutta sen eteen on tehtävä töitä ja pyrittävä oppimaan pois vanhoista toimintatavoista.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään muutosjohtamisen laatuun ja muutosten aiheuttamiin kokemuksiin Palkeiden Hämeenlinnan henkilöstöpalveluyksikön osalta. Tämän jälkeen analysoidaan kyselytutkimuksen, haastatteluiden ja lähdemateriaaliin perehtymisen pohjalta muutoksissa onnistumista.
Tutkimuksen tuloksia käytetään mahdollisesti tulevaisuudessa sisäisen viestinnän tehostamisessa, toimintatapojen parantamisessa sekä ryhmien välisen yhteistyön tiivistämisessä. Muutososaaminen ja -kyvykkyys on riittävällä tasolla onnistumiseen, joten tuloksien pohjalta huomio voidaan kiinnittää osa-alueisiin, jossa vastauksissa havaitaan näkemyseroja.
Muutos ja sen hallinta on tärkeää nopeasti muuttuvassa maailmassa. Erityisesti palvelualalla toimintaympäristön muutokset sekä asiakkaiden tarpeet ajavat yrityksiä tilanteeseen, jossa toimintatapoja ja prosesseja täytyy kehittää ja se vaatii muutoksia. Muutos saadaan aikaan laadukkaan muutosjohtamisen, saumattoman viestinnän, harmonisen yhteistyön sekä tehokkaiden toimintatapojen avulla. Uudet tehokkaammat toimintatavat ja järjestelmät muodostavat kilpailuetua. Muutos on usein askel parempaan, mutta sen eteen on tehtävä töitä ja pyrittävä oppimaan pois vanhoista toimintatavoista.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään muutosjohtamisen laatuun ja muutosten aiheuttamiin kokemuksiin Palkeiden Hämeenlinnan henkilöstöpalveluyksikön osalta. Tämän jälkeen analysoidaan kyselytutkimuksen, haastatteluiden ja lähdemateriaaliin perehtymisen pohjalta muutoksissa onnistumista.
Tutkimuksen tuloksia käytetään mahdollisesti tulevaisuudessa sisäisen viestinnän tehostamisessa, toimintatapojen parantamisessa sekä ryhmien välisen yhteistyön tiivistämisessä. Muutososaaminen ja -kyvykkyys on riittävällä tasolla onnistumiseen, joten tuloksien pohjalta huomio voidaan kiinnittää osa-alueisiin, jossa vastauksissa havaitaan näkemyseroja.