Dokumenttielokuvan tarinan luominen ja käsikirjoitus : dokumenttielokuva Aatos Ilomäestä
Pursiainen, Sami-Pekka (2021)
Pursiainen, Sami-Pekka
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223231
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo dokumentaarisen elokuvan käsikirjoittamisesta sekä tarinan kerronnan rakentamisesta. Osana opinnäytetyötä on dokumentti Aatos Ilomäki nimisen muusikon elämästä ja urasta.
Tämä dokumenttielokuva valmistettiin ajalla 2020-2021. Opinnäytetyön alussa tutustutaan dokumenttielokuvan sekä yleisen elokuvatuotannon teoriaan käsikirjoituksessa. Tämä dokumenttielokuva käsittelee kolmen näytöksen struktuuria, yleistä tyyliä elokuvissa ja fiktiossa yleensä.
Opinnäytetyön seuraava vaihe seuraa menetelmien selittämistä tutkimuksessa, jossa tässä työssä käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta menetelmänä. Dokumenttielokuvissa on monta erilaista moodia, rakenne ja tyylisuunta, joita tutkittiin ja esitettiin tässä tutkimustyössä. Opinnäytetyö analysoi, mitä moodia ja rakennetyyliä projekti käytti. Nämä olivat osallistuva moodi sekä dramaattinen tyyli.
Dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen on erilainen kokemus normaalista fiktiivisen elokuvan käsikirjoittamisesta, koska dokumenttielokuvia on monenlaisia ja jokaisella tekijällä on oma tyylinsä. Tämän dokumenttielokuvan käsikirjoitus tapahtui suunnittelussa ennen kuvaamista, kuvausten aikana haastatteluissa ja lopulta leikkauspöydällä, kun elokuva viimeisteltiin valmiiksi.
Työssä myös tutkittiin erilaisia ongelmia dokumenttielokuvan valmistuksessa tarinan kannalta, kuten päähenkilön vanha ikä, korona-epidemian ongelmat sekä erimielisyydet päähenkilöiden kanssa.
Opinnäytetyö myös käsitteli, kuinka dokumenttielokuvan tarina muovautuu tämän valmistuksen aikana. Tarina voi olla jo valmiiksi tekijöiden mielessä tai se muodostuu valmistuksen edetessä viimeiseen muotoonsa.
Johtopäätöksenä dokumenttielokuva ei ole vain yksi elokuvan lajityyppi, vaan monta erilaista tarinaa, joilla jokaisella on omat tyylinsä. On myös fiktiivisiä elokuvia, jotka ovat kuin dokumenttielokuva ja dokumenttielokuvia, jotka tuntuvat fiktiiviseltä viihteeltä tyyliltään.
Loppupäätelmä on, että dokumenttielokuva syntyy kolmen erilaisen tarinan yhdistelmästä, mikä muovautuu työn aikana tekijöidensä kertomuksesi, jonka he haluavat kertoa katsojille.
Tämä dokumenttielokuva valmistettiin ajalla 2020-2021. Opinnäytetyön alussa tutustutaan dokumenttielokuvan sekä yleisen elokuvatuotannon teoriaan käsikirjoituksessa. Tämä dokumenttielokuva käsittelee kolmen näytöksen struktuuria, yleistä tyyliä elokuvissa ja fiktiossa yleensä.
Opinnäytetyön seuraava vaihe seuraa menetelmien selittämistä tutkimuksessa, jossa tässä työssä käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta menetelmänä. Dokumenttielokuvissa on monta erilaista moodia, rakenne ja tyylisuunta, joita tutkittiin ja esitettiin tässä tutkimustyössä. Opinnäytetyö analysoi, mitä moodia ja rakennetyyliä projekti käytti. Nämä olivat osallistuva moodi sekä dramaattinen tyyli.
Dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen on erilainen kokemus normaalista fiktiivisen elokuvan käsikirjoittamisesta, koska dokumenttielokuvia on monenlaisia ja jokaisella tekijällä on oma tyylinsä. Tämän dokumenttielokuvan käsikirjoitus tapahtui suunnittelussa ennen kuvaamista, kuvausten aikana haastatteluissa ja lopulta leikkauspöydällä, kun elokuva viimeisteltiin valmiiksi.
Työssä myös tutkittiin erilaisia ongelmia dokumenttielokuvan valmistuksessa tarinan kannalta, kuten päähenkilön vanha ikä, korona-epidemian ongelmat sekä erimielisyydet päähenkilöiden kanssa.
Opinnäytetyö myös käsitteli, kuinka dokumenttielokuvan tarina muovautuu tämän valmistuksen aikana. Tarina voi olla jo valmiiksi tekijöiden mielessä tai se muodostuu valmistuksen edetessä viimeiseen muotoonsa.
Johtopäätöksenä dokumenttielokuva ei ole vain yksi elokuvan lajityyppi, vaan monta erilaista tarinaa, joilla jokaisella on omat tyylinsä. On myös fiktiivisiä elokuvia, jotka ovat kuin dokumenttielokuva ja dokumenttielokuvia, jotka tuntuvat fiktiiviseltä viihteeltä tyyliltään.
Loppupäätelmä on, että dokumenttielokuva syntyy kolmen erilaisen tarinan yhdistelmästä, mikä muovautuu työn aikana tekijöidensä kertomuksesi, jonka he haluavat kertoa katsojille.