Palvelumuotoilun mahdollisuudet yrityksen perustamisvaiheessa
Sempilä-Sinkkonen, Sini (2021)
Sempilä-Sinkkonen, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123073
Tiivistelmä
Yritykset tuottavat paljon samoja palveluita ja palvelutarjonnasta tulisi pystyä erottautumaan. Asiakkaat odottavat palveluilta yksilöllistä kohtaamista, hyötyä ja arvoa. Jotta yrittäjä saa elannon tuottamastaan yritystoiminnasta, tulee palveluiden kohdata asiakkaat. Ilman tyytyväisiä, uudelleen palveluun palaavia asiakkaita yritystoiminnalla ei ole tulevaisuutta. Erottautuakseen palvelutarjonnasta, yrittäjän tulee pystyä tuottamaan mahdollisimman hyvin asiakkaiden odotuksiin ja tarpeisiin vastaavaa palvelua. Palvelumuotoilu on lähestymistapa, joka tarjoaa runsaasti menetelmiä asiakasymmärryksen kasvattamiseen.
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, mitä palvelumuotoilu voi tarjota yrityksen perustamisvaiheessa. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittiin palvelumuotoilua, palvelumuotoilun menetelmiä ja palvelumuotoilun tarjoamaa hyötyä. Aineiston analyysin pohjalta laadittiin käytännönläheinen käsikirja, jossa esitellään palvelumuotoilua aloittavan yrittäjän tukena.
Kehittämistyön perusteella palvelumuotoilu tarjoaa kehittämisotteen, jolla yrittäjäksi ryhtyvä pystyy kartoittamaan palveluun liittyviä vaiheita asiakkaan silmin ennen yritystoiminnan alkamista. Palvelumuotoilun avulla voidaan saada näkyviin tiedostamattomia tekijöitä, puutteita, kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia, joita ei olisi tullut pohtineeksi tai huomatuksi ennen yritystoiminnan alkamista, vaan ajan myötä toiminnan oltua jo markkinoilla tai pahimmassa tapauksessa ei milloinkaan. Jos palvelu tuodaan markkinoille puutteellisena, aiheuttaa se todennäköisesti tyytymättömyyttä asiakkaissa, mikä ei ole hyväksi asiakkaan eikä yrityskuvan kannalta.
Palvelumuotoilua on mahdollista toteuttaa ilman ulkopuolista erityisosaamista, kunhan kehittämiseen osallistuvat perehtyvät palvelumuotoiluun, palvelumuotoilun menetelmiin ja varaavat aikaa toteutukseen. Palvelumuotoilun avulla voidaan kasvattaa asiakasymmärrystä, jota tarvitaan yritystoiminnan menestykseen. Kehittämistyö osoitti, että yrityksen perustamisvaiheessa kannattaa hyödyntää palvelumuotoilua, jotta voidaan ennakoida palvelun hyödyllisiä ja kriittisiä vaiheita.
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, mitä palvelumuotoilu voi tarjota yrityksen perustamisvaiheessa. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittiin palvelumuotoilua, palvelumuotoilun menetelmiä ja palvelumuotoilun tarjoamaa hyötyä. Aineiston analyysin pohjalta laadittiin käytännönläheinen käsikirja, jossa esitellään palvelumuotoilua aloittavan yrittäjän tukena.
Kehittämistyön perusteella palvelumuotoilu tarjoaa kehittämisotteen, jolla yrittäjäksi ryhtyvä pystyy kartoittamaan palveluun liittyviä vaiheita asiakkaan silmin ennen yritystoiminnan alkamista. Palvelumuotoilun avulla voidaan saada näkyviin tiedostamattomia tekijöitä, puutteita, kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia, joita ei olisi tullut pohtineeksi tai huomatuksi ennen yritystoiminnan alkamista, vaan ajan myötä toiminnan oltua jo markkinoilla tai pahimmassa tapauksessa ei milloinkaan. Jos palvelu tuodaan markkinoille puutteellisena, aiheuttaa se todennäköisesti tyytymättömyyttä asiakkaissa, mikä ei ole hyväksi asiakkaan eikä yrityskuvan kannalta.
Palvelumuotoilua on mahdollista toteuttaa ilman ulkopuolista erityisosaamista, kunhan kehittämiseen osallistuvat perehtyvät palvelumuotoiluun, palvelumuotoilun menetelmiin ja varaavat aikaa toteutukseen. Palvelumuotoilun avulla voidaan kasvattaa asiakasymmärrystä, jota tarvitaan yritystoiminnan menestykseen. Kehittämistyö osoitti, että yrityksen perustamisvaiheessa kannattaa hyödyntää palvelumuotoilua, jotta voidaan ennakoida palvelun hyödyllisiä ja kriittisiä vaiheita.