Kivoja juttuja - muotoilun prosessini verrattuna prosessimalleihin
Ahonen, Oona (2021)
Ahonen, Oona
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123104
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni perehdyn erilaisiin prosessin kuvauksiin ja vertaan näitä omaan muotoilun prosessiini graafisen muotoilun ja brändimuotoilun alueella. Kuinka hyvin prosessimallit ovat sovellettavissa omaan käytännön projektiini? Kuinka hyvin perinteisesti teolliseen muotoiluun ja käsitöihin sovelletut prosessimallit soveltuvat digitaaliseen työskentelyyn? Onko prosessistani löydettävissä minulle tehokkaampi prosessimalli?
Opinnäytetyössäni paneudun näihin kysymyksiin ja pyrin luomaan omaa työskentelyäni kuvaavan prosessimallin. Työni koostuu brändi- ja graafisen suunnittelun projektista, jonka teen eettistä hyväntekeväisyystyötä tekevälle järjestölle. Analysoin projektini prosessia ja vertaan sitä teoriapohjaan. Projektin lopputulos on brand book (liite 1) sekä opetusmateriaalia järjestölle (liite 2).
Muotoilun prosessi sivuaa monia muita prosesseja, ja tähän opinnäytetyöhön valitut teoriat eivät kaikki ole suoranaisesti muotoilun prosessille kehiteltyjä. Niin käsityön kuin toimintatutkimuksen prosesseja voidaan soveltaa muotoilun kentälle, ja näin onkin tehty. Tässä opinnäytetyössä käsittelemäni prosessiteoriat ovat muotoilun alalle sovellettavia teoriamalleja.
Muotoilun prosessiteoriasta ei ole koottu kattavaa tietolähdettä, mutta niistä puhutaan usein alakohtaisesti paljon. Muun muassa käsityön alalla prosessiteoriaa on tutkittu Suomessakin paljon (esim. Anttila, 1993 ja Seitamaa-Hakkarainen, 2000). Yksikään löytämistäni ja valitsemistani prosessiteorioista ei kuitenkaan käsittele graafista muotoilua, eikä ole tiettävästi kirjallisesti sovellettu graafiseen muotoiluun, mikä tuo mielenkiintoisen lisän opinnäytetyöhöni. On mielenkiintoista verrata perinteisen muotoilun ja käsityön sekä graafisen muotoilun eroja ja nähdä soveltuvatko prosessiteoriat tämän kaltaiseen projektiin.
Opinnäytetyössäni paneudun näihin kysymyksiin ja pyrin luomaan omaa työskentelyäni kuvaavan prosessimallin. Työni koostuu brändi- ja graafisen suunnittelun projektista, jonka teen eettistä hyväntekeväisyystyötä tekevälle järjestölle. Analysoin projektini prosessia ja vertaan sitä teoriapohjaan. Projektin lopputulos on brand book (liite 1) sekä opetusmateriaalia järjestölle (liite 2).
Muotoilun prosessi sivuaa monia muita prosesseja, ja tähän opinnäytetyöhön valitut teoriat eivät kaikki ole suoranaisesti muotoilun prosessille kehiteltyjä. Niin käsityön kuin toimintatutkimuksen prosesseja voidaan soveltaa muotoilun kentälle, ja näin onkin tehty. Tässä opinnäytetyössä käsittelemäni prosessiteoriat ovat muotoilun alalle sovellettavia teoriamalleja.
Muotoilun prosessiteoriasta ei ole koottu kattavaa tietolähdettä, mutta niistä puhutaan usein alakohtaisesti paljon. Muun muassa käsityön alalla prosessiteoriaa on tutkittu Suomessakin paljon (esim. Anttila, 1993 ja Seitamaa-Hakkarainen, 2000). Yksikään löytämistäni ja valitsemistani prosessiteorioista ei kuitenkaan käsittele graafista muotoilua, eikä ole tiettävästi kirjallisesti sovellettu graafiseen muotoiluun, mikä tuo mielenkiintoisen lisän opinnäytetyöhöni. On mielenkiintoista verrata perinteisen muotoilun ja käsityön sekä graafisen muotoilun eroja ja nähdä soveltuvatko prosessiteoriat tämän kaltaiseen projektiin.